Ny æresdoktor er ekspert i HR og personaleøkonomi

Professor Edward P. Lazear modtog under CBS Årsfesten i marts 2013 tildelingen som æresdoktor ved Copenhagen Business School.

23/04/2013

Edward P. Lazear er professor i Human Resources Management and Economics på Stanford Graduate School of Business, Morris Arnold Cox Senior Fellow, Hoover Institution, og Senior Fellow, Stanford Institute for Economic Policy Research. Han er grundlægger af et felt kaldet personaleøkonomi, hvor hans forskning er centreret om medarbejdernes incitamenter, motivation, kompensation og produktiviteten i virksomheder.

Desuden har han dedikeret store dele af sit studie til kultur og sprog med fokus på at forklare stigningen i multi-kulturisme i USA. Ligeledes omfatter hans nuværende forskning blandt andet iværksætteri, ledelse og disse i forhold til personaleøkonomi.

Edward P. Lazear har ligeledes udgivet flere bøger, herunder de indflydelsesrige: Personnel Economics, foruden talrige artikler i top-tidsskrifter.  Desuden er han medlem af Fellow of the Econometric Society og the American Academy of Arts and Sciences. Lazear har desuden en række æresgrader og var perioden 2006-2009 ansat som formand for Præsidentens Økonomiske Råd i Det Hvide Hus. Som den vigtigste økonomiske rådgiver for præsidenten rådgav han om forhold, der involverede både makro- og mikroøkonomiske spørgsmål.

Edward P. Lazear har inspireret mange kolleger på CBS og har tætte bånd til Økonomisk Institut.

Sidst opdateret: Department of Economics // 24/06/2020