Torben Hansen medforfatter på indflydelsesrig universitetslærebog

- Sætter CBS på landkortet

22/04/2009

Sætter CBS på landkortet

Professor Torben Hansen, Institut for Afsætningsøkonomi, er medforfatter på den europæiske udgave af bogen 'Marketing Management', som netop er udkommet.

Torben Hansen blev kontaktet, da den oprindelige udgave, skrevet af professorerne Philip Kotler og Kevin Lane Keller, skulle ”europæiseres”. Bogens første europæiske optryk er på 25.000 eksemplarer, hvor den næstmest solgte marketingbog blev trykt i 8.000 eksemplarer.

Dette kan være med til at skabe større opmærksomhed om CBS og bringe CBS helt i front på lærebogsområdet.

- Jeg tror helt bestemt, at denne bog kan skabe nye internationale samarbejdsaftaler for CBS. Den hjælper med at pege i en ny retning. Bogen er jo førende inden for dette felt. Samtidig kan bogen, gennem Keller og Kotler, være med til at åbne USAs øjne for den europæiske ledelsesstil, som fokuserer mere på relationer mellem mennesker, hvor det amerikanske udgangspunkt er mere hardcore økonomisk, siger Torben Hansen.

Udvalgt blandt europæiske forskere

Torben Hansen gennemgik en længerevarende udvælgelsesproces, som bl.a. indbefattede et tretimers interview. Dette kunne virke omfattende, men ifølge Torben Hansen var det dét værd.

- De havde fundet frem til mig bl.a. gennem konferencer og fremlæggelser og gennem min daværende funktion som HA(AØ) fagleder. For at kunne blive medforfatter var det nemlig vigtigt, at man kunne gøre svært stof forståeligt. Selvom jeg på det tidspunkt havde enormt travlt, kunne jeg ikke sige nej. Det var en ”once in a lifetime opportunity”, siger Torben Hansen.

Udvælgelsesfasen var omfattende. Først skrev 15-20 europæiske forskere forslag til forbedringer til bogen. Derefter blev der udvalgt 7-8 forskere, som hver især blev interviewet i tre timer af tre personer. Efter disse interviews var de tre personer tilbage, som i et samarbejde skulle ændre bogen til en europæisk udgave.

Internationalt samarbejde

Torben Hansen, med hjælp fra forskningsassistent Diana Storm, skulle skrive sammen med to andre forskere, Mairead Brady, the School of Business, Trinity College Dublin, og Malcolm Goodman, University of Durham UK. Selvom det umiddelbart kunne være en udfordring at samarbejde på tværs af landegrænser om et så stort projekt, forløb samarbejdet godt.

- Selvom man kunne have frygtet komplikationer, som f.eks. forskellige forskningskulturer, fungerede samarbejdet rigtig godt. De er nogle seje personer, alle overholdt deadlines og vi stolede på hinanden. Vi mødtes to gange i England, men vi brugte mails flere gange om ugen til kommentering på hinandens arbejde. Det var navnlig vigtigt, da vi ikke skulle overlappe hinanden. Derefter skulle Kotler og Keller godkende vores forslag, og de var i hovedsagen tilfredse, fortæller Torben Hansen.

Sidst opdateret: Communications // 23/04/2009