Stort er godt

Ny undersøgelse af danske kommuners e-indkøb

14/02/2005

For tredje gang på seks år gennemfører CBS en undersøgelse af de danske kommuners e-indkøb, og billedet er nu ændret dramatisk. Den netop gennemførte spørgeskemaundersøgelse viser, at der er sket et betydeligt skifte i kommunernes anvendelse af internettet til indkøb.

Det er de store kommuner, der anvender e-indkøb

”Undersøgelsen fra 2002 viste, at det var de mindre kommuner, der var bedst til at søge information om vareindkøb på nettet – men den dugfriske undersøgelser viser nu, at det overvejende er de store kommuner, der anvender e-indkøb og udnytter de store muligheder, det giver” siger professor Kim Viborg Andersen.

Mindre end 2% af de danske kommuner, bruger ikke internettet til e-indkøb

De danske kommuner har i betydeligt omfang taget internettet til sig på indkøbsområdet. For 5 år siden brugte kommunerne stort set ikke internettet – men nu er det mindre end 2%, der ikke køber ind dagligt, ugentligt eller månedligt.

Danmark er længere fremme end Norge

”Sammenlignes de danske kommuner med de norske kommuner, der også medvirker i undersøgelsen, klarer de danske kommuner sig særdeles godt. Undersøgelsen viser, at den væsentligste drivkraft for implementering er forbedring af arbejdsrutiner, mens økonomiske besparelser kommer længere nede af listen” afslutter Kim Viborg Andersen.

Baggrundsrapporten offentliggøres 16. februar 2005 i forbindelse med et seminar om undersøgelsen. Seminaret foregår på Roskilde Universitetscenter, Datalogi, bygning 41-1 ("biografen").

Tilmelding til seminaret foregår via e-mail va.inf@cbs.dk til Vicki Antosz, Institut for Informatik, CBS. Det er gratis at deltage i seminaret.

Det er tredje gang (1999, 2002 og 2004) at CBS gennemfører en undersøgelse af danske kommuners e-indkøb. Svarprocenten for de tre undersøgelser er 63%, 55% og 54%. Undersøgelsen er ligeledes gennemført i norske kommuner i samme periode af 2004 som i Danmark. 2004-undersøgelsen er gennemført i samarbejde mellem CBS, Högskolen i Agder, Kristianssand og Roskilde Universitetscenter.

Yderligere spørgsmål eller oplysninger om undersøgelsen kan ske via adjunkt Helle Zinner Henriksen tlf. 3815 2452 eller professor Kim Viborg Andersen tlf. 3815 2437, e-mail:

andersen@cbs.dk, MSN# viborgan, Center for Research of IT in Policy Settings (CIPS), CBS. http://www.cbs.dk/cips/

Sidst opdateret: Communications // 15/02/2005