Samfundsvidenskab og humaniora får større rolle i Horizon 2020

Som det første danske universitet sætter CBS fokus på det ny EU-program for forskning og innovation, Horizon2020, der skal sikre Europas globale konkurrenceevne og skabe arbejdspladser og vækst. Horizon 2020 har et budget på 525 milliarder kroner og løber fra 2014 til 2020.

25/09/2013

Copenhagen Business School sætter som det første danske universitet med en konference fokus på Horizon 2020, der skal sikre Europas globale konkurrenceevne og skabe arbejdspladser og vækst. På konferencen bliver der sat fokus på den særlige rolle, som samfundsvidenskab og humaniora er udpeget til at spille i Horizon2020.

- Vi er meget stolte af at være værter for Danmarks første konference om EUs nye rammeprogram Horizon 2020, hvor samfundsvidenskaber og humaniora indtager en nøgleposition. For en bredt favnende business school er multidisciplinær forskning helt essentiel. På CBS er det væsentligt at bedrive excellent forskning med relevans for erhvervslivet og den enkelte borger. Derfor er det ny rammeprogram fra EU spændende med sit fokus på at løse samfundets udfordringer, siger Per Holten-Andersen, rektor på CBS.

Bidrage til vækst og job
Ifølge minister for forskning, innovation og videregående uddannelser Morten Østergaard (R) spiller samfundsvidenskaberne og de humanistiske videnskaber en vigtig rolle i søgningen efter løsninger på nuværende og kommende samfundsudfordringer.

- For at udvikle løsninger på store samfundsmæssige udfordringer som for eksempel klimaforandringer eller den aldrende befolkning har vi behov for viden om vores samfund og om menneskelig adfærd og interaktion fra forskellige perspektiver. Det kan netop samfundsvidenskaberne og humaniora i høj grad bidrage til. Det er derfor et godt initiativ at sætte fokus på Horizon 2020 og på, hvordan forskellige videnskabelige områder kan bidrage til vækst og jobskabelse i Danmark og Europa, siger Morten Østergaard.

Al viden skal i spil
Konferencen er organiseret af CBS i samarbejde med adjungeret professor på CBS og medlem af europaparlamentet, Britta Thomsen (S). Konferencen giver deltagerne et overordnet indblik i Horizon 2020, men har særligt fokus på en af CBS’ klare styrker, nemlig tværfaglig forskning:

- Hvis vi skal løse de enorme udfordringer, vi står overfor, er det vigtigt, at vi får alle vidensressourcer i spil. Det er derfor en styrke, at Horizon 2020 tænker samfundsfag og humaniora med. Samtidig er det også meget positivt, at kønsperspektivet får langt større tyngde. Både i rekruttering af forskere - men også i indholdet i selve forskningen. Det er et udtryk for programmets helstøbte rammer, som giver gode muligheder for flerfoldige løsninger på de store udfordringer, som Europa gennemgår, fortæller Britta Thomsen.

Blandt hovedtalerne til konferencen er blandt andre Prof. Teresa RIERA MADURELL, medlem af Europaparlamentet, Committee on Industry, Research and Energy og Rapporteur of Horizon 2020, Prof. Maria Da Graça CARVALHO, medlem af Europaparlamentet, Co-Rapporteur for the Committee on Industry, Research and Energy, Prof. Britta THOMSEN, medlem af Europaparlamentet, Committee on Industry, Research and Energy og rektor på CBS, Per Holten-Andersen. Minister for forskning, innovation og videregående uddannelser Morten Østergaard åbner konferencen.

For flere oplysninger kontakt seniorforskningskonsulent Philipp Alexander Ostrowicz, email pao.research@cbs.dk, telefon +45 3815 2224 eller pressekonsulent Mikael Koldby mk.ea@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024