Prodekan skal styrke fokus på læring

CBS har udnævnt en prodekan, som skal nytænke undervisningsmetoder og anvendelse af læringsteknologi.

11/11/2013

Af Mikael Koldby
Smelt de nyeste teknologier brugt i undervisning sammen med pædagogik og faglig udvikling. Det er opgaven for CBS’ nye prodekan for læring, lektor Annemette Kjærgaard, som er udnævnt fra 1.december 2013.

- CBS skal bruge det bedste af de nye undervisningsmetoder, som internettet giver mulighed for. Det er en måde at få mere værdi ud af de undervisningstimer, vi tilbyder på CBS og at skabe nye muligheder for aktivering af de studerende uden for undervisningslokalet. Gennemgang og repetition af teori eller svære eksempler kan fx flyttes uden for holdundervisningen for at give plads til mere af den reflekterende dialog, studerende efterspørger, siger Jan Molin, uddannelsesdekan på CBS.

Annemette Kjærgaard er i dag tilknyttet institut for interkulturel kommunikation og ledelse og har en baggrund som forsker på Institut for IT Management, begge på CBS. Hun har senest været ansvarlig for Projekt Studieliv. Projektet har gennem omfattende rundspørger blandt tidligere og nuværende studerende samlet viden om, hvilke initiativer der kan understøtte studerendes læring og udvikling.

Initiativer skal samles
CBS har fornylig indgået en aftale med verdens største onlineportal for undervisning på kandidatniveau, Coursera, og har i flere år afprøvet nye redskaber til læring som simulationer, spil, videotransmitteret undervisning, clickers og online-platforme til diskussion af fagligt indhold. Den nye prodekan skal ifølge Jan Molin samle initiativerne inden for pædagogik og læringsteknologi, så undervisningsmetoderne og de studerende for alvor kan flyttes.

- Med udnævnelsen af Annemette Kjærgaard til prodekan for læring sikrer vi, at der er den nødvendige ledelsesmæssige forankring til at implementere nye initiativer på alle dele af CBS, siger Jan Molin.

Prodekanen referer direkte til uddannelsesdekanen. Annemette Kjærgaard vil fortsætte arbejdet med CBS succesfulde adjunktuddannelse og pædagogiske udviklingsaktiviteter.

For flere oplysninger kontakt sekretariatschef Wilbert van Der Meer, email: wm.edu@cbs.dk, eller Annemette Kjærgaard enail: amk.ikl@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024