Priser til CBS-forskere

- Lektor Steffen Andersen og ph.d.-stipendiat Heidi Tscherning er blandt årets eliteforskere

29/01/2009

EliteForsk-prisen 2009

To forskere fra CBS er blandt prismodtagerne, når den tredje EliteForsk-konference løber af stablen torsdag den 29. januar 2009 på Glyptoteket. Til at overrække årets EliteForsk-priser er videnskabsminister Helge Sander og Kronprinsesse Mary, der vil hædre de i alt 45 forskere fra hele landet med 12 mio. kr. fordelt på en række priser.

En af modtagerne af Det Frie Forskningsråds Ung Eliteforskerpris er lektor, ph.d. Steffen Andersen, 32 år, fra Økonomisk Institut. Prisen på 200.000 kr. gives til meget talentfulde unge forskere.

Ved samme lejlighed modtager ph.d.-stipendiat Heidi Tscherning fra Center for Applied Information and Communication Technology et EliteForsk-rejsestipendium på 282.000 kr. Stipendiet gør det muligt for ph.d.-studerende at få et længerevarende studieophold ved et internationalt forskningsmiljø. Heidi Tscherning skal anvende stipendiet til et ophold på Polytechnic Institute of NYU.

EliteForsk-initiativet er igangsat af videnskabsministeren med det formål at belønne og synliggøre den indsats, som nogle af Danmarks dygtigste forskere yder.

Begrundelse for tildeling af prisen

I Det Frie Forskningsråds begrundelse for tildelingen af prisen til Steffen Andersen står der blandt andet:

”Steffen Andersen har med sine originale og nyskabende forskningsresultater opnået international anerkendelse. Han har publiceret betydeligt i de absolut førende internationale tidsskrifter, hvilket hans unge alder taget i betragtning, er imponerende. Steffen Andersen har yderligere været gæsteforsker ved University of Chicago og University of Central Florida i USA og deltager aktivt i internationale forskningsnetværk. Samlet set vidner dette om et unikt forskningstalent.”

- Personligt er det en stor ære at blive udvalgt, men det vigtigste er mulighederne for at kunne påtage sig ”mere risikobetonede pilotprojekter”, som ikke behøver at knytte sig til bestemte projektposter. De økonomiske modeller, som anvendes i dag, antager for det meste, at alle har samme præferencer, og derfor ved et givet budget reagerer ens. Men vi vil undersøge, hvordan de bagvedliggende præferencer påvirker folks valg, så de økonomiske modeller kan forklare mangfoldigheden i deres valg, siger Steffen Andersen.

Sidst opdateret: Communications // 29/01/2009