Det optimale kunde-konsulent forhold

- Ph.d.-afhandling udkommer i miniformat til praktikere

06/06/2008

Ph.d.-afhandling udkommer i miniformat til praktikere

Erhvervsforsker Irene Skovgaard Smith har forsvaret sit ph.d.projekt med titlen
Management Consulting in Action og har samtidig udgivet et koncentrat af afhandlingen.

De vigtigste resultater er nemlig ikke blot tilgængelige i ph.d.-afhandlingen men også i en lille publikation med titlen
Samspil med eksterne management konsulenter – Værdiskabelse og tvetydighed.

På mange måder en bemærkelsesværdig og let tilgængelig publikation, som har et formidlingsmæssigt sigte.

Konsulenter på industrivirksomheder og hospitaler

Projektet har stillet skarpt på samspillet mellem konsulenter og deres klienter, hvor Irene via en antropologisk tilgang har fulgt en række spændende konsulentprojekter.

Hun har dels arbejdet med en industrivirksomhed og et hospital. Her har hun observeret konkrete situationer, hvor konsulenter og interne aktører arbejder sammen, og efterfølgende er både konsulenterne og de relevante ledere og medarbejdere blevet interviewet om deres oplevelse af samspillet.

Et centralt budskab i afhandlingsarbejdet og som fremgår af publikationen er, ”at potentialet for skabelse af værdi er til stede i relationen, når eksterne konsulenter udfører funktioner som på en eller anden måde er forskellig fra hvad bestemte interne aktører er i stand til på grund af deres specifikke interne position og som samtidig opleves som relevant, brugbar og legitimt af samme interne aktører.”

Den gode konsulent: En hårfin balancegang

Det ideelle samspil er altså, når konsulenterne er i stand til at begå sig, relatere og vide som en slags insidere, men samtidig handle og indgå i interaktion fra en outsiderposition, dvs. uden at miste magien i outsiderens udfordring, politiske neutralitet, objektivitet og nye ideer. Det indikerer tydeligvis en hårfin balancekunst, som ikke er nem at opnå og opretholde i praksis.

Projektet har været en del af et større projekt omkring Vækst i vidensamfundet, som er gennemført i et samarbejde mellem Dansk Industri, Dansk Management Råd og CBS.

Publikationen er udgivet af Dansk Industri og kan fås hos Dansk Management Råd/Dansk Industri.

Sidst opdateret: Communications // 09/06/2008