Den ”optimale” forsyningskæde

- Prisbelønnet artikel om Supply Chain Management

28/05/2008

Prisbelønnet artikel om Supply Chain Management

En forskergruppe ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi har netop modtaget prisen ”Literati Network Awards for Excellence 2008” for en artikel omkring teorien bag virksomheders optimale forsyningskæde.

Ingen teori kan stå alene

Gruppen består af professor Herbert Kotzab, lektor Juliana Mikkola, lektor Arni Halldórsson og professor Tage Skjøtt-Larsen fra instituttet.

De har set på design og ledelse af forsyningskæden. Design handler bl.a. om outsourcing af produktion og logistik, inddragelse af leverandører i produktudvikling og valg af distributionskanaler. Ledelse omfatter spørgsmål som magtforhold, tillid, koordination og samarbejde i forsyningskæden.

- I artiklen redegør vi for fire nyere erhvervsøkonomiske teorier, men konklusionen er, at ingen af dem kan stå alene. En kombination af de forskellige teorier kan derimod forklare, hvorfor virksomhederne handler, som de gør, og give en række anvisninger på, hvordan virksomheder bør udforme deres forsyningskæde, siger Tage Skjøtt-Larsen.

Det er det redaktionskomiteen fra ”Supply Chain Management: An International Journal”, som står bag udvælgelsen, efter at have gennemgået samtlige artikler, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet i 2007.

Sidst opdateret: Communications // 29/05/2008