Ny rapport om Europas økonomiske politik

Forum Europas anbefalinger offentliggøres

20/10/2006

Hvilke anbefalinger har tænketanken Forum Europa til EU’s politik på det økonomiske og monetære område?

Ny rapport om økonomisk politik i Europa offentliggøres 27/10

Invitation til offentliggørelse:

Tid: Fredag den 27/10 2006 kl. 14.00-16.30

Sted: Nokia Auditoriet K.s. 43, CBS, Kilen, Kilevej 14, CBS, 2000 Frederiksberg C

1. Det er nødvendigt at skabe mere koordination mellem finanspolitik og monetær politik.

2. Stabilitetspagten er død og bør erstattes af finanspolitisk lederskab.

3. EU-udvidelsen skaber ikke behov for mere koordination mellem medlemslandene.

Det er tre af hovedkonklusioner i Forum Europas første udredningsprojekt om koordinationen af den økonomiske politik i EU. Rapportens hovedkonklusioner bliver præsenteret og uddybet ved stor temakonference den 27/10, hvor bl.a. centerleder Ove Kaj Pedersen og tidligere finansminister Henning Christophersen, der er formand for Forum Europa, vil tale.

'I Forum Europa vil vi diskutere, hvordan Danmark kan påvirke EU's fremtid. Det er mit håb, at Forum Europa kan inspirere forskere til at igangsætte og gennemføre forskningsprojekter, der kan fremme den offentlige debat om EU. Vi vil påvirke den offentlige debat og de danske beslutningstagere til aktivt og målrettet at deltage i at videreudvikle EU.' Udtaler Ove Kaj Pedersen, professor og centerleder, International Center for Business and Politics, CBS

Program for konferencen

14.00 Velkomst, Professor og centerleder Ove Kaj Pedersen, CBS

14.10 Præsentation af policy paper om økonomisk og monetær politik i EU, Formand for Forum Europa Henning Christophersen

14.30 Økonomisk politik i Europa: Er der behov for mere koordination?, Professor Svend Erik Hougaard Jensen, CBS

14.50 Euro-samarbejdet: Succes eller fiasko? Lektor Finn Østrup, CBS

15.10 ØMU’en efter næsten otte år: En evaluering. Professor Claus Vastrup, Aarhus Universitet

15.30 Debat og spørgsmål, Ordstyrer: Lektor Peter Nedergaard, CBS

Alle journalister er velkomne.

Ønskes individuelle interviews skal du rette henvendelse til sekretær Anne Keiding

ak.cbp@cbs.dk eller pressechef Birgitte Oppermann på tlf.27517034,

bo.info@cbs.dk

Udredningsprojekt om koordinationen af den økonomiske politik i EU

Udredningsprojektet om koordinationen af den økonomisk politik i EU er gennemført af professor i økonomi Sven Erik Hougaard Jensen, Center for Economic and Business Research, CBS, og professor i økonomi og offentlig politik Andrew Hughes Hallett, School of Public Policy, George Mason University, USA. Projektets resultater er samlet i rapporten ’Økonomisk politik i Europa: Er der behov for koordination?’, som vil blive offentliggjort på konferencen, hvor den vil være at finde i konferencelokalet.

På baggrund af udredningsprojektets resultater offentliggør Forum Europa samtidig et policy paper med anbefalinger til EU’s politik på det økonomiske og monetære område.

Forum Europa

Forum Europa er en økonomisk og politisk uafhængig tænketank om europæiske forhold, under International Center for Business and Politics på Copenhagen Business School. Tidligere finans- og udenrigsminister og forhenværende vicepræsident for Europa kommissionen Henning Christophersen er formand for Forum Europa. Medlemskredsen er sammensat af fremstående personer fra erhvervslivet, organisationerne, det politiske liv, pressen og højere læreanstalter i Danmark.

Sidst opdateret: Communications // 23/10/2006