Når kulturen følger med økonomien

- De seneste 30 år har Kinas økonomi oplevet en vækst på 10 procent om året. En ny kinesisk kultur er skabt på basis af den traditionelle

21/05/2008

De seneste 30 år har Kinas økonomi oplevet en vækst på 10 procent om året

Engang var den en af verdens mest isolerede og tilbagestående økonomier. I dag er Kina en af de hurtigst voksende og mest dynamiske.

Men hvordan har udviklingen præget den kinesiske kultur? Det er et spørgsmål, som professor Verner Worm tager op i det aktuelle nummer af ”International Business Review”, hvor han er gæsteredaktør.

Studerende tør sige deres mening

Tendensen er, at jo rigere en nation er, des mere individualistisk bliver den. Som underviser på CBS, blandt andet for kinesiske studerende, mærker Verner Worm selv ændringen i kulturen.

- Tidligere turde kinesiske studerende ikke sige noget men lyttede og skrev blot. I dag diskuterer de gerne foran hele holdet. Noget der var helt utænkeligt for 10 år siden, siger han.

Kina åbner sig for omverdenen

Han fremhæver også den aktuelle situation i Kina og Myanmar (Burma) som et eksempel på den kontrast, der i dag er mellem de to nationer. I Kina er det i orden, at de internationale journalister kommer ind i landet og dækker katastrofen, mens det langt fra er tilfældet i Myanmar (Burma).

- Den ændrede kinesiske kultur skyldes ikke kun den økonomiske udvikling men i høj grad også det faktum, at Kina har åbnet sig i forhold til den vestlige verden, f.eks. i forbindelse med Kinas medlemskab af WTO. Indtil 1976 var Kina total lukket, siger Verner Worm.

En voksende gruppe af udlændinge i landet betyder også, at påvirkningen mellem Kina og omverdenen automatisk bliver øget.

Verner Worm er gæsteredaktør på specialnummeret af ”International Business Review” sammen med Tony Fang, der også er tilknyttet CBS. Udgaven har fået titlen ”The Changing Chinese Culture and Business Behaviour”.

Copenhagen Business Confucius Institute

Verner Worm er institutleder på Copenhagen Business Confucius Institute, hvor der blandt andet bliver undervist i kinesisk kultur og sprog. Instituttets formål er at udbrede kendskabet til kinesisk sprog og kultur for interesserede kredse både i og uden for erhvervslivet.

Instituttet, der er under opbygning, kan kontaktes på confuciusinstitut@cbs.dk.

Sidst opdateret: Communications // 22/05/2008