Der er en markedsleder i alle virksomheder

- Markedslederambitionerne er på plads, men skarpheden i kundevisionen mangler

20/05/2008

Markedslederambitionerne er på plads, men skarpheden i kundevisionen mangler

De fleste virksomheder stræber efter markedslederskab – og langt de fleste er, efter egen opfattelse, markedsledere. Dette kan næppe overraske, da der findes mange definitioner af markedslederskab. Det vigtige er, at kunderne også ser virksomheden som en markedsleder, og dermed bidrager til virksomhedens top- og bundlinje. Ellers danner markedslederskab ikke mening.

”Der er rigtig mange definitioner for markedsleder. Men det, der reelt er interessant, er veje til profitabel vækst. Det er den slags markedslederskab, der er relevant”, siger professor Thomas Ritter, Copenhagen Business School (CBS).

Kundevision skal skærpes

En central udfordring er at forstå kunder. Det er den eneste måde at opnå markedslederskab på. Tænkte kunder bidrager ikke til omsætning. Desuden skal alle i virksomheden forstå kunderne. Uanset formen af markedslederskab så manifesterer markedslederskab sig i virksomhedernes evne til at intuitivt at forstå, hvem deres kunder er.

”Kun på den måde kan virksomheden sætte forventningerne udenfor konkurrenternes rækkevidde”, siger direktør Henrik Andersen, Andersen&Partners, som er en af initiativtagerne bag konferencen.

Undersøgelser af virksomheders kundevision og udvikling af nye modeller til kundesegmentering har derfor været en central del af det fælles forskningsprojekt, som direktør Henrik Andersen og professor Thomas Ritter har gennemført de seneste år.

”Alle i virksomhederne taler om kunder, men forstår de hinanden? I mange tilfælde er det babylonske tider, hvor ingen forstår, hvad de andre siger. Det er derfor utrolig vigtigt med et fælles kundesyn i virksomheden, der hænger sammen med de reelle kunder. Ellers kan man ikke bygge en strategi for markedslederskab op”, fortsætter professor Thomas Ritter.

Konference om markedslederskab

Markedslederskab, forstået som en virksomheds evne til at drive profitabel vækst, har hidtil ikke fyldt meget. Derfor sætter Copenhagen Business School i samarbejde med Andersen&Partners nu emnet på dagsordenen. Første trin er en konference på CBS på torsdag, den 22. maj. Læs mere her.

Sidst opdateret: Communications // 21/05/2008