Må man kalde "vandpumpet kød" for "naturelmarineret"?

Viktor Smith modtager 8 millioner til forskningsprojekt

01/12/2006

Må man kalde "vandpumpet kød" for "naturelmarineret"?

Må man kalde ”vandpumpet kød” for ”naturelmarineret”? Kan man sælge ”Provence Skinke” fra Jylland med et billede af franske landskaber hhv. et dansk flag? Kan påskriften ”0,3 % fedt” på vingummi vildlede forbrugeren, selv om den er sand? Viktor Smith modtager sammen med en håndfuld eksterne samarbejdspartnere (se baggrundskasse) 8 millioner til forskningsprojekt, hvor målet er at udvikle en ny fælles referenceramme for myndigheder, virksomheder og forbrugere til en vurdering af hvorvidt og hvordan præsentationen af en fødevare er egnet til at vejlede forbrugeren og samtidigt understøtte fødevareindustrien i udviklingen af sunde og velsmagende produkter.

En symfoni af ord, tekst og billeder

"Vi beslutter 70 % af vores køb af fødevarer i supermarkedet på i snit 12 sekunder. Fødevarerne taler til forbrugeren gennem en symfoni af ord, tekst og billeder, der kæmper om pladsen på emballagen. Nu kommer også sundhedsanprisninger ind i kampen, og samtidig vokser antallet af sager om vildledning. Mekanikken bag forbrugernes afkodning af emballagens komplekse budskaber i købssituationen i lyset af egen viden og forståelsesrammer er mangelfuldt belyst i traditionel forskning i fødevaremarketing og forbrugeradfærd. Det vil projektet rette op på i et nyt tværfagligt samarbejde mellem sprog og kognition, psykolingvistik, perception, videnshåndtering, forbrugssociologi, forbrugeradfærd og markedsføringsret," forklarer lektor Viktor Smith.

Faktiske vildledningssager

Projektet tager sit afsæt i faktiske vildledningssager opstilles standardiserede konfliktscenarier hhv. løsningsmodeller, og disse anvendelighed testes gennem en serie eksperimenter, hvor udvalgte forbrugergrupper konfronteres med alternative emballagedesigns i neutrale omgivelser hhv. i supermarkedet. Forskningen vil bidrage til at styrke den danske fødevaresektors internationale konkurrenceevne både mht. innovativ produktudvikling og myndighedsvaretagelse.

Eksterne samarbejdspartnere

Forbrugerrådet, Danmarks aktive forbrugere, Arla, Lantmännen Schulstad, SuperGros og Toms.

Projektet har fået 8 millioner og bidragyder er Programkomiteen for Fødevarer og Sundhed (FøSu) under Det Strategiske Forskningsråd. Fokus er på sammenhængen mellem fødevarer, folkesundhed og livsstil - og forskningen skal gavne både forbrugere, myndigheder og fødevareindustrien.

Sidst opdateret: Communications // 13/08/2007