Ledererfaring gavner nye biotekvirksomheder

- industriledere skaber succes

26/06/2007

Industriledere skaber succes

De kommer ikke kun fra landets universiteter, men er også ”vokset op” i medicinalvirksomheder. Det handler om grundlæggerne af danske biotekvirksomheder, og ifølge professor Finn Valentin fra CBS er netop deres baggrund en del af forklaringen på Danmarks solide forspring inden for bioteksektoren.

Kender markedet

- Biosektoren udvikler sig stærkere i Danmark end i Sverige, og en del af forklaringen er, at de danske grundlæggere møder velkendte problemstillinger, siger Finn Valentin, der sammen med Rasmus Lund fra Centre on Biotech Business står bag en aktuel rapport om emnet.

Mens op mod halvdelen af danske bio-grundlæggere kommer fra industrien, gælder det i Sverige kun 15%. I stedet kommer størstedelen fra universitetsmiljøet.

Sammensætningen er afgørende

Det er en fordel for Danmark, da industrilederne kender markedet, bedre forstår virksomhedernes økonomiske betingelser og har ledelseserfaring. Udover grundlæggernes baggrund er også en anden faktor afgørende for succes.

- Meget tyder på, at sammensætningen af grundlæggerteamet er afgørende. Det er vi nu ved at undersøge, men umiddelbart giver det Danmark en fordel, da vi har lettere ved at få tilført det erhvervsmæssige aspekt, siger Finn Valentin.

De tre rapporter

Research Centre on Biotech Business har i samarbejde med Pharmadanmark lavet tre rapporter, som sammenligner svenske, norske og danske biotekvirksomheder.

De første to rapporter viste, at danske biotekvirksomheder er væsentligt bedre til at tiltrække venture kapital end de svenske, og at danskerne sætter gang i flere projekter og patenter pr. medarbejder. Den seneste rapport ”The Imprint of founders on biotech firms” dokumenterer, at grundlæggernes baggrund og erfaringer har stor betydning.

Sidst opdateret: Communications // 28/06/2007