Led virksomheden rigtigt og skab værdi

- Professor Torben Pedersen sætter fokus på innovation inden for ledelse og organisation

15/04/2008

Fokus på innovation inden for ledelse og organisation

Innovation. Ofte bliver ordet forbundet med nye teknologiske fremskidt eller udvikling af allerede eksisterende produkter. Men Torben Pedersen fra Center for Strategi og Globalisering drager i slutningen af april mod London for at være med til at sætte fokus på innovation i en anden sammenhæng. Det handler om management innovation, når nogle af verdens største ledelsesguruer mødes til konferencen ”Researching Management Innovation”.

Spaghetti-organisationen

Flere og flere virksomheder har fokus på at skabe konkurrencefordele gennem den måde, som de leder og organiserer arbejdet på. År tilbage blev høreapperatvirksomheden Oticon kendt for den såkaldte spaghetti-organisation, hvor de ansatte kunne flytte rundt med et rullebord med deres ting – de faste pladser og papiret var afskaffet.

Torben Pedersen er en del af et team, der også omfatter CBS-professorerne Nicolai Foss og Majken Schultz, som i øjeblikket er i gang med et forskningsprojekt. Her ser de blandt andet på, hvordan nogle af Danmarks største virksomheder organiserer sig, og hvordan det lykkedes dem at skabe værdi ved at organisere sig på nye måder.

- LEGO er et godt eksempel på en virksomhed, der åbner op for omverdenen. Kunder og fans samarbejder nu med udviklingsafdelingen om nye produkter. Det samme gør de med underleverandører. Det skaber helt nye muligheder, men stiller også nye krav til virksomheden, siger Torben Pedersen.

Fra ledelse til regering

Han nævner Vestas som et andet spændende eksempel.

- Et af midlerne til at dreje Vestas væk fra billedet af en romantisk vestjysk industrivirksomhed er en helt ny retorik. Ordet ledelse er erstattet med regering, og virksomheden arbejder ud fra en forfatning. Retorikken hjælper med at gøre det tydeligt, at der er ved at ske en forandring, og at Vestas fremover gerne vil associeres med en effektiv og handlekraftig energivirksomhed, siger Torben Pedersen.

Udover Torben Pedersen er blandt andet den amerikanske strategikonsulent Gary Hamel blandt paneldeltagerne.

Du kan læse mere om konferencen her

Det er Advanced Institute of Management Research og The Management Lab, der står bag konferencen.

Sidst opdateret: Communications // 16/04/2008