København, sats kreativt

Ny imagine.. rapport

30/05/2006

Ny imagine.. rapport:

Ny rapport fra imagine.., CBS, udarbejdet til Københavns Kommune, anbefaler politiske rammer, der kan styrke de kreative brancher på deres egne præmisser – deres formidable evne til at tage initiativ, iværksætte projekter og indgå netværk på kryds og tværs. Også de kreative selv ønsker en målrettet indsats.

København bør satse på de kreative erhverv, anbefaler ny rapport. For det første: København har den største koncentration af kreativ arbejdskraft i Danmark og har derfor mulighed for virkelig at bakke op om den store vækst inden for kreative erhverv. For det andet, og ikke mindst: Andre storbyer som Berlin, London, Amsterdam og Barcelona satser massivt på de kreative erhverv – og følger København ikke efter, kan byen miste gode muligheder.

Behov for erhvervspolitik for de kreative

Den nye rapport anbefaler, at der udvikles en erhvervspolitik for de kreative brancher. En politik, der supplerer de kunstneriske og kulturelle politikker. En samlet erhvervspolitik findes ikke i dag.

- I lyset af de barrierer for fortsat vækst de kreative erhverv oplever, er en erhvervspolitik vigtig. En politik bør bakke op om de kreative som en innovativ, initiativrig og engageret arbejdskraft. Den kan fx stimulere nye virksomheder og udviklingsaktiviteter ved at give lov til at larme og bruge byens rum til kreative aktiviteter, med billige erhvervslejemål og med en arbejdsformidling specielt til de projektansatte, siger rapportens forfattere.

- Det er positivt, at Københavns Kommune har ønsket denne analyse. I rapporten anbefaler vi en række tiltag, og så er det selvfølgelig op til kommunen at komme med konkrete initiativer.

- I rapporten har vi spurgt kreative virksomheder i København, hvad de har behov for, og det har sat fokus på en erhvervsstrategi rettet mod deres specielle måde at arbejde på. De kreative brancher er ofte enestående til at tiltrække sig opmærksomhed og skabe nye typer produkter, vi gerne vil købe, og de kreative er gode til at tage initiativ, iværksætte projekter og indgå i netværk på kryds og tværs – og det skal de være, fordi de ofte er projektbaserede, skal skaffe penge til produktudvikling uden at vide om produktet bliver en succes, og de skal engagere andre i deres idéer uden et evt. økonomisk afkast. Og denne arbejdsform kan man bakke op, siger forfatterne.

Berlin, London og Barcelona satser kreativt – det bør København også

Rapporten viser, at storbyer som London, Amsterdam, Berlin og Barcelona satser massivt på de kreative, og gør København ikke det, kan byen måske miste sin mulighed for at stimulere sit kreative potentiale. Og det drejer sig ikke bare om de arbejdspladser og omsætning, de kreative selv skaber. De kreative brancher tilfører værdi til andre erhverv, ligesom de tiltrækker højtuddannet og international arbejdskraft til byen. Det er på høje tid, at København lærer af de andre byers erfaringer og initiativer og iværksætter sin helt egen strategi.

Kommentar fra en af de interviewede, Ronnie Fridthjof, Fridthjof Film:

 - Det er ikke bare en fordel at tænke erhvervspolitisk i forbindelse med kunstneriske brancher; det er en nødvendighed. Det vigtige for mig er ikke det kreative budskab alene, men at det når ud til folk. For mig at se, hænger det hele sammen, og derfor synes jeg, det er misforstået, at det erhvervspolitiske ødelægger det kunstneriske. Tværtimod mener jeg, at de erhvervspolitiske krav, der stilles til et produkt, svarer til minimumskravene til produktets kunstneriske kvalitet.

 - En One Stop Shop, som rapporten anbefaler, med en fysisk lokation og kompetente folk er en meget central rammebetingelse for kreative virksomheder især i opstartsfasen. Herudover mener jeg, det er vigtigt med en erhvervsstøtteordning eller formidling af kontakt til private investorer med risikovillige midler ligesom zoning af kreative virksomheder også er en rammebetingelse af stor betydning for kreative brancher.

 

Rapporten ”Rammebetingelser for Københavns kreative brancher – Rapport 2006” kan downloades under

Rapporten er skrevet af Mark Lorenzen, Sofie Birch Mathiasen og Christine Fur Poulsen, ansatte ved imagine.. Creative Industries Research Copenhagen Business School.

 

Rapporten er udformet til Københavns Kommune og er en analyse af rammebetingelser for kreative erhverv i København. Formålet er at identificere, hvilke rammebetingelser der vil kunne fremme de kreative erhverv i hovedstaden. Analysen er baseret på en interviewbaseret undersøgelse, hvor udvalgte københavnske virksomheders situation og behov er blevet undersøgt samt en undersøgelse af, hvad 12 internationale byer har gjort for at fremme de kreative brancher.

 

Kontakt imagine..:  

Lektor Mark Lorenzen: 3815 2928 –

mark@cbs.dk

Forskningsassistent Sofie Birch Mathiasen: 3815 2537 -

sbm.ivs@cbs.dk

Kommunikationskonsulent Lonnie Hansen: 3815 2965 -

lh.ivs@cbs.dk

 

Kontakt Københavns Kommune:

Jette V. Kristensen, Økonomiforvaltningen 10. kontor:  3366 2283 -  

jvk@okf.kk.dk

 

Få kommentarer fra kreative virksomheder, der deltog i interviewanalysen:

Ronnie Fridthjof, salgsdirektør og producer, Fridthjof Film:

ronnie@f-film.com, T: 36180880, M: 4028 0880.

 

Dan Stubbergaard, principal architect, Cobe:

dan@cobe.dk, 32544300.

Sidst opdateret: Communications // 30/05/2006