Kan du stole på emballagen?

Nyt forskerteam skal sørge for klare retningslinjer for anprisninger af fødevarer

18/05/2007

Nyt forskerteam skal sørge for klare retningslinjer for anprisninger af fødevarer

"Sænker kolesteroltallet", "10% mere fiber" og "kun 0,3% fedt". Der kommer flere og flere anprisninger på produkterne, nu også sundhedsanprisninger, som nye fælles EU-regler lukker op for, men der er stadig kun den samme plads på emballagen. Den stigende mængde informationer gør det svært for forbrugeren at vurdere, om emballagen er til at stole på, når han står med produktet i hånden.

3.000 klagesager

I de seneste 10 år er 3000 vildledningssager havnet på fødevaremyndighedernes bord. Spørgsmålet er, hvordan forskellige forbrugergrupper er klædt på til at forstå budskaberne. Og om producenterne har viljen – og de nødvendige redskaber – til at tage hensyn til det. Det vil forskningsprojektet "Spin eller fair snak – når fødevarer taler" nu gøre noget ved.

Beslutningen tager 12 sekunder

Den enkelte forbruger bruger i gennemsnit kun 12 sekunder på at beslutte, om varen skal i indkøbskurven eller tilbage på hylden, så der er ikke meget tid til at gruble over informationen på pakken. Med udgangspunkt i et bredt udsnit af faktiske vildledningssager skal et nyt tværfagligt forskerteam forsøge at sætte præcise ord på, hvorvidt og hvordan en fødevare kan vildlede forbrugeren med det, den "siger".

Er det for eksempel vildledning at skrive "kun 0,3% fedt" på en pose vingummi, selv om det er sandt? Er det rimeligt med billeder af isbjerge på et fiskeprodukt, hvis hovedingrediens stammer fra Sydhavet… når det nu også står på pakken?

Hvad bliver resultatet?

Gruppen vil opstille et katalog over konfliktscenarier og mulige løsningsmodeller, der skal støtte fødevarevirksomhederne i at kommunikere med forbrugerne på en fair måde. I slutfasen skal effekten testes i en serie eksperimenter, hvor udvalgte forbrugergrupper konfronteres med fair hhv. mindre fair emballagedesign i neutrale omgivelser og i supermarkedet.

Projektet er støttet af Det Strategiske Forskningsråds Programkomité for Fødevarer og Sundhed (FøSu) med 8 mio. kroner.

Sidst opdateret: Communications // 21/05/2007