Hvilken organisationsstruktur skaber viden?

- Ny bog sætter fokus på rammerne for videnprocesser

17/04/2009

Ny bog sætter fokus på rammerne for videnprocesser

Virksomhedens vigtigste ressource er i dag medarbejderne og deres viden. Der har derfor været massivt fokus på processer som deling, skabelse og integration af viden både i praksis og i forskningen.

Men hvilke organisatoriske rammer skaber den bedste grobund for videnprocesser? Og hvordan kan man skabe en ledelsesstruktur, som imødekommer dette?

Professor Nicolai Foss, Center for Strategi og Globalisering, og professor Snejina Michailova, University of Auckland Business School, New Zealand, har forsøgt at besvare dette i deres nye bog, Knowledge Governance: Processes and Perspectives.

Man glemte ledelsesstrukturen

Det er ikke en hemmelighed, at virksomheder er afhængige af skabelsen af ny viden. Der er i flere årtier blevet forsket i dette, men man har i høj grad fokuseret på Knowledge Management frem for Knowledge Governance. Med ”governance” sættes fokus på de aspekter af organisationen, der kan designes, såsom den formelle struktur, belønningsmekanismer, HR–politikker, osv. Bogens grundlæggende argument er at videnprocesser bør tages i betragtning ved organisationsdesign.

- Vi mener ikke, at der systematisk er blevet forsket i dette. Det hænger sammen med, at organisationsdesign har været ret overset i organisationsforskningen i flere årtier. Og fokus på viden er jo netop kommet frem inden for de seneste to årtier. Governance refererer til rammerne, som f.eks. organisationsstruktur. Det, mener vi, er blevet underspillet i knowledge management–litteraturen, der typisk har lagt vægt på enten it–systemer eller bløde uformelle variabler, eksempelvis kultur, siger Nicolai Foss.

Hvordan styrer man viden?

Det kan virke abstrakt at skulle skabe en videnproces igennem for eksempel design af organsationsstrukturer. Nicolai Foss mener dog ikke, at det skal forbigås af den grund.

- Vi prøver at se governance mekanismer som styringsværktøjer for ledelsen til at påvirke videnprocesser i ønskede retninger og mod ønskede resultater. Enhver form for organisationsstruktur, belønningssystem eller HR-politik har implikationer for videnprocesser. Vi ser konsekvenserne for videnprocesser, som noget der bør inkorporeres i organisationsdesign, siger Nicolai Foss.

Bag om bogen

Bogen er udgivet på Oxford University Press. Der er tale om et redigeret værk med bidrag af meget fremtrædende forskere som for eksempel Professor Linda Argote fra Carnegie-Mellon University.

Læs mere om bogen.

Sidst opdateret: Communications // 06/07/2010