Forskning fra CBS i Wall Street Journal

- en fordel for aktionærer at interessere sig for direktørens familieliv

14/09/2007

Aktionærer bør interessere sig for direktørens familieliv

Bør aktionærer i et firma interessere sig for, om direktøren netop har mistet sit barn eller om svigermor er gået bort? Sådan lyder en af forsidehistorierne på Wall Street Journal – en historie, der tager udgangspunkt i forskning fra CBS.

Fra lille dansk til stor amerikansk virksomhed

Det er professor Morten Bennedsen fra Økonomisk Institut og Centre for Economic and Business Research ved CBS, der står bag undersøgelsen. Morten Bennedsen har målt de virksomhedsøkonomiske konsekvenser af tusindvis af dødsfald blandt direktører og deres nærmeste familie i danske virksomheder over en 10-årig periode.

Forskerne dokumenterer gennem denne morbide metode, at danske direktører er meget værdifulde for deres virksomheder, og de diskuterer i hvor høj grad, det er muligt at overføre resultaterne til de større amerikanske virksomheder.

Vittigheden om svigermor holder

Wall Street Journal hæfter sig blandt andet ved, at den gamle vittighed om svigermor stadig holder: Det eneste familiemedlem, hvis død ikke havde en negativ virkning på den bagvedliggende virksomhed, var – svigermoren. Faktisk steg rentabiliteten en smule efter svigermor var gået bort.

Måske bør aktionærer begynde at nærstudere dødsannoncer eller måske ligefrem spionere ved hospitalernes indlæggelsesafsnit?, spekulerer Wall Street Journal.

Vil du vide mere?

Du kan hente rapporten “Do CEOs matter?” her på siden eller kontakte journalist Lonnie Høgh.

Sidst opdateret: Communications // 17/09/2007