Danskere praler ikke

- Nyt forskningsprojekt om formidling af CSR

13/03/2009

Nyt forskningsprojekt om formidling af CSR

Danske virksomheder underspiller markedsføringen af CSR, selvom de i høj grad engagerer sig i samfundet. CBS’ professor Peter Neergaard fra Center for Corporate Social Responsibility skal forske i, hvordan danske virksomheder kan blive bedre til at kommunikere deres sociale ansvar.

- Det er meget uheldigt, når en virksomhed ikke får kommunikeret sin sociale ansvarlighed. CSR er en god måde at brande sig på. Et socialt image for en virksomhed betyder bl.a., at den har lettere ved at rekruttere gode medarbejdere. Men selvom en ordentlig kommunikation om social ansvarlighed altså vil markedsføre virksomheden overfor alle stakeholdere, har vi en tendens til ikke at ville prale, forklarer Peter Neergaard.

Den gode historie glemmes

Især inden for de små- og mellemstore virksomheder sker den sociale ansvarlighed i tavshed.

- Man ser ofte, at lokale håndværkere ansætter utilpassede unge eller folk, som har svært ved at finde arbejde pga. manglende uddannelse o. lign. Eller at man i stedet for at fyre en medarbejder med problemer i hverdagen hjælper ham. Det er social ansvarlighed i allerhøjeste grad, men det bliver aldrig fortalt, siger Peter Neergaard.

Danmark skal brandes

Regeringen har vedtaget en handlingsplan om CSR, der bl.a. indebærer at 1100 danske virksomheder nu skal rapportere, hvad de gør inden for CSR. Dette skal motivere flere virksomheder til at inddrage socialt ansvar i deres strategi samt brande Danmark.

- Det er et klart element i regeringens strategi om at markedsføre Danmark som et grønt land i forhold til omverdenen. Og målet er endda nået, inden den første afrapportering overhovedet har fundet sted. Danmark har allerede været i Financial Times samt andre udenlandske medier blot pga. lovforslaget, fortæller Peter Neergaard.

  • Projektet er blevet bevilliget 250.000 kroner fra Krak fonden og 125.000 kroner fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

  • I maj 2008 fremlagde regeringen en handlingsplan for CSR for danske virksomheder og offentlige institutioner.

  • I december 2008 blev loven om obligatorisk kommunikation af CSR endeligt vedtaget, og i 2010 skal de første afrapporteringer ske.

Sidst opdateret: Communications // 13/03/2009