CBPs Europaprofil styrkes

Danmarks stærkeste team på EU og europæisering

05/03/2007

[Pressemeddelelse]

EUROPA PÅ CBP

International Center for Business and Politics styrker sin Europa-profil

International Center for Business and Politics på Copenhagen Business School har nu samlet landets stærkeste team af forskere omkring EU og europæisering. I de sidste to år har centeret ansat forskere fra Danmark, Europa og USA med det formål at styrke den danske forskning og undervisning i europæisering. Det sker i lyset af, at netop denne forskning i mange år har været underprioriteret på danske universiteter og handelshøjskoler.

Til centeret er nu knyttet velkendte professorer som
Uffe Østergaard,
Per Øhrgaard,
Peter Nedergaard,
Ove K. Pedersen og adjungerede professorer som tidligere udenrigsminister Uffe Ellemann Jensen og nuværende ambassadør ved OECD
Steffen Smidt. Desuden er tilknyttet velkendte europæiske professorer som
Graham Thompson og
Sven Steinmo.

Centeret har generelt til formål at studere udviklingen i forholdet mellem virksomheder og politik med vægt på konsekvenserne af europæisering og globalisering.

Under International Center for Business and Politics er oprettet
Forum Europa med tidligere EU kommissær
Henning Christophersen som formand og med repræsentanter fra erhvervsliv, organisationer, partier, medier og forskere, der tager initiativ til igangsættelse af udredninger, forskning og gennemfører offentlige konferencer og seminarer om europæisering og EU. Oplysninger om Forum Europa: forumeuropa.cbs.dk.

Tilknyttede medarbejdere

Fra begyndelsen af 2007 er følgende forskere tilknyttet centeret med den opgave at forske og undervise i betingelser for og konsekvenser af europæisering:

• Professor Per Øhrgaard, der kommer fra en stilling som professor ved det sproglige fakultet på CBS og tidligere har været professor i tysk ved Københavns Universitet og i efteråret 2006 tiltrådte et professorat i tysk og europæisk kultur.

• Professor Uffe Østergaard, der kommer fra en stilling som afdelingsleder og Jean Monnet professor ved Institut for Internationale Studier og netop er tiltrådt ved centret som professor i europæisk og dansk historie.

• Professor Peter Nedergaard, der oprindeligt kommer fra en stilling som kontorchef i Beskæftigelsesministeriet og netop er udnævnt til professor med særlige opgaver i europæisk regulering og politik.

• Professor Ove K. Pedersen, der har været leder af centeret siden dets oprettelse i 2004 og kommer fra en stilling som professor i komparativ politik ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet og nu er professor i komparativ politisk økonomi ved CBS.

• Adjungeret professor Uffe Ellemann Jensen, tidligere udenrigsminister 1982-1992.

• Adjungeret professor Steffen Smidt, tidligere generaldirektør ved EU Kommissionen og nu Danmarks Ambassadør ved OECD.

• Lektor Joachim Lund, der kommer fra en stilling som lektor ved det sproglige fakultet ved CBS, og tidligere har været tilknyttet Saxo Instituttet ved Københavns Universitet og er tilknyttet centeret som lektor i europæisk og dansk historie.

• Adjunkt Liv Egholm, der netop er blevet tilknyttet centeret som post. doc., der kommer fra en stilling ved det sproglige fakultet på CBS og tidligere har været ansat ved Syddansk Universitet, Center for Mellemøsten Studier.

• Adjunkt Janus Hansen, der sidste år blev tilknyttet centeret som post.doc. efter, at han afsluttede sin Ph.d. afhandling ved Det Europæiske Universitet i Firenze.

• Adjunkt Tore V. Olsen, der netop er blevet tilknyttet centeret som post.doc. på en bevilling fra Carlsberg Fonden efter sidste år at have færdiggjort sin ph.d. afhandling ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

• Adjunkt Gitte Meyer, der netop er knyttet til centeret som post.doc. på en bevilling fra Carlsberg Fonden.

• Adjunkt Anne Rasmussen, der sidste år blev tilknyttet centeret som post. doc, efter at have færdiggjort sin Ph.d. afhandling ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, og som i øjeblikket er Max Weber Stipendiat ved Det Europæiske Universitet i Firenze.

• Post.doc. Dorte Andersen, der er knyttet til centeret som post.doc. på en bevilling fra Carlsberg Fonden.

• Professor Graham Thompson, der er tilknyttet centeret som gæsteprofessor på en bevilling fra Otto Mønsted Fonden og Forskningsrådet for Samfund og Erhverv i ét år fra efteråret 2007. Han kommer fra en stilling som professor ved London Open University.

• Gæsteprofessor Francesco Duina, der er tilknyttet centeret som gæsteprofessor i ét år fra efteråret 2007. Han kommer fra en stilling som lektor ved Bates College i USA.

• Professor Sven Steinmo, der er tilknyttet centeret som gæsteprofessor fra 2007 samtidig med, at han er professor ved Det Europæiske Universitet i Firenze.

Det er hensigten at videreudvikle CBP’s allerede store internationale netværk ved i 2007 at tilknytte et antal yderligere gæsteprofessorer fra de universiteter og forskningscentre i Europa.

Sidst opdateret: Communications // 09/03/2007