Projektdeltagere

• Coordinator: Tina Joanes

Forbrugernes accept af tekstilgenbrug: Brobygning over kløften mellem intention og adfærd

Abstract:

Denne ph.d.-afhandling søger at udvikle og eksperimentelt afprøve en omfattende model til forståelsen af bæredygtig forbrugeradfærd. Sådanne modeller er altafgørende for at kunne udvikle interventions- og kommunikationsstrategier, der hjælper forbrugerne til at realisere omstillingen og foretage mere bæredygtige valg. Dette projekts hovedteori er “comprehensive action determination model” (Klöckner, 2013), som er baseret på veletablerede modeller af forbrugeradfærd og prosocial adfærd, herunder ’theory of planned behavior’, norm-activation-theory og value belief norm-theory. Disse teorier vil danne udgangspunkt for indsamlingen af repræsentative analysedata fra forbrugere i Sverige, Tyskland, Polen og USA (N>4000). Derudover vil et sæt relevante forudsætninger for forbrugeradfærd blive identificeret og analyseret i et laboratorium. Resultaterne vil give indblik i hvilke forudsætninger for forbrugeradfærd, der kan manipuleres eksperimentelt.

Type:

Public (National)