Projektdeltagere

• Coordinator: Christian Borch
  • Participant: Ann-Christina Lange

Crowdingdynamikker på de finansielle markeder (CrowdingFinance)

Abstract:

Dette projekt undersøger, hvordan og med hvilke konsekvenser massepsykologisk tankegods er blevet anvendt til at forstå finansielle markeder og deres kollektive, irrationelle dynamikker. Dette studeres i tre delprojekter. Det første delprojekt foretager en historisk undersøgelse af, hvordan massepsykologiske idéer fandt vej til diskussioner om finansielle markeder i begyndelsen af det 20. århundrede. Det andet delprojekt studerer udviklingen i anvendelsen af massepsykologi til at forstå finansielle markeder op gennem det 20. århundrede. Endelig analyserer det tredje delprojekt, hvordan tradere i deres daglige arbejde trækker på massepsykologisk inspiration samt hvilke konsekvenser dette har for de finansielle markeder. Samlet set bidrager projektet med en ny forståelse af finansielle markeder, herunder til eksisterende sociologiske studier af sådanne markeder.

Type:

Public (National)