Projektdeltagere

Sygelige Gamblere (Pathological Gamblers)

Abstract:

Gambling kan drive folk mod den finansielle afgrund. Vi vil benytte moderne metoder i adfærdsøkonomi til at identificere patologiske gamblere og undersøge, om kontrollerede forhold i et eksperimentelt laboratorie kan benyttes til at modificere deres adfærd. Undersøgelsen har tre komponenter: (i) en deskriptiv identificering af patologiske gamblere i den bredere befolkning, (ii) en analytisk karakterisering af patologiske gamblere, og (iii) en modificering af adfærd ved hjælp af kontrollerede eksperimenter med økonomiske konsekvenser. Første og andet trin er at udvikle metoder, som kan hjælpe os med at identificere og karakterisere patologiske gamblere. Denne del af undersøgelsen svarer til at bruge eksperimenter ligesom kanariefugle i miner. Kanariefugle blev placeret i miner for at spore giftige gasser før de dræbte mennesker, og vores eksperimenter vil forhåbentlig hjælpe os med at identificere patologiske gamblere. Tredje trin er at benytte eksperimenter som et redskab til at modificere adfærd og vise patologiske gamblere konsekvenserne af deres handlinger i et relativt sikkert miljø. Den første policy implikation er at udvikle et instrument til at afsløre patologiske gamblere, som vil supplere eksisterende metoder til screening og øge muligheden for at afsløre problematisk gambling på et tidligt stadie. Den anden policy implikation er at udvikle økonomiske metoder til at modificere adfærd i kontrollerede omgivelser, som supplerer traditionelle psykologiske procedurer.

Type:

Public (National)