Projektdeltagere

SMV Crowdsourcing Lab


 

Abstract:

De senere år er der i mange koncerner sket et skift fra klassiske til mere åbne organisationsformer. Båret af den teknologiske udvikling ser vi fremkomsten af nye forretningsmodeller og innovationsformer.Samme udvikling har gjort crowdsourcing til en megatrend og den måske vigtigste måde hvorpå virksomheder kan inddrage deres interessenter i innovation og produktudvikling. Crowdsourcing har blot 10 år på bagen, men har de senere år spredt sig mere og merei danske virksomheder. Et klassisk eksempel er LEGO Ideas: en online platform, hvor brugerne udvikler nye produkter sammen med LEGO Koncernen. Et andet dansk eksempel er Carlsbergs crowdsourcing-konkurrence ”Cheers to Green Ideas”, som modtog 162 bidrag fra 33 lande. Samtidig ser vi en markant stigning i brugen af eksterne crowdsourcing platforme, som forbinder virksomheder til en pulje af potentielle problemløsere(såsom Innocentive & NineSigma).Der er flere gode danske cases, men indtil videre er det hovedsageligt de store, globale koncerner, der har taget crowdsourcing til sig. Det efterlader et stort, uudnyttet potentiale i mange mindre og mellemstore virksomheder med behov for konstant innovation for at sikre konkurrenceevnen, men uden samme ressourcer til forretnings-og produktudvikling

Type:

Private (National)

Bevillingsgiver:

Industriens Fond

Institut:

Institut for Innovation og Organisationsøkonomi

Samarbejdspartnere:

Danish Crowdsourcing Association, Københavns Universitet

Status:

Afsluttet

Startdato:

01-11-2016

Slutdato:

30-09-2018

The page was last edited by: Dean's Office of Research