Forskertalent får stor bevilling

Adjunkt og ph.d. ved Økonomisk Institut Jimmy Martínez-Correa modtager i dag Det Frie Forskningsråds forskertalent-bevilling på en halv million kroner.

17/12/2013

Af Matilde Hørmand-Pallesen

Den colombianskfødte adjunkt og ph.d. ved Økonomisk Institut Jimmy Martínez-Correa fik et anerkendende skulderklap i går, da han modtog den såkaldte Sapere Aude: DFF-Forskertalent-bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

Den økonomiske støtte går til hans forskningsprojekt ”Hvordan forsikrer vi mennesker mod flere kilder af risici?”. Forskningen skal være med til at udvikle den mest optimale forsikringsordning.

- Bevillingen giver mig en frihed til at finde svar på de vigtigste forskningsspørgsmål. Jeg får nu mulighed for at teste økonomiske teorier ved at lave forsøg, og jeg får mere tid til min forskning. Det er jeg meget taknemmelig for, siger den 32-årige forsker.

Støtte sikrer netværk i udlandet

Støtten er på en halv million kroner og fungerer som en ekstra anerkendelse til forskere, som i det forløbne år har modtaget et individuelt stipendium. Det fik Jimmy Martínez-Correa i september, da han fik tildelt 1.643.679 kroner fra Det Frie Forskningsråd.

Sapere Aude-bevillingen skal gøre det muligt for forskertalenterne at danne netværk internationalt ved fx at gennemføre forskningsophold i udlandet eller deltage i internationale forskningskonferencer.

For Jimmy Martínez-Correa betyder det, at han nu får mulighed for at forfølge et samarbejde med en forsker fra London School of Economics.

I alt 39 yngre forskere har i år modtaget Sapere Aude Forskertalent-bevillingen.

Sidst opdateret: Communications // 30/01/2024