Ståsted som kreativ branche

CBS tager temperaturen på 5 centrale kreative brancher

30/06/2005

CBS tager temperaturen på 5 centrale kreative brancher

I forlængelse af den strategiske satsning på forskning i oplevelsesøkonomi, står CBS’ center imagine.. bag udgivelsen af 5 Annual Mappings 2005, der tager temperaturen på de danske brancher computerspil, design, film, mode og musik.

Alle disse brancher står over for udfordringen at skulle etablere og konsolidere sig, og spørgsmål som omfang, vækst, organisering og  markedsdynamik belyses. Men der tages også fat på strategiske spørgsmål som flaskehalse, styrkepositioner og fremtidig konkurrenceevne.

At finde sit ståsted som kreativ branche

”De kreative brancher er i rivende udvikling i disse år. De er som udgangspunkt kunstneriske og kulturelle kontekster, der på grund af vækst og teknologisk udvikling nu er ved at finde et ståsted som egentlige brancher – og det giver en del nye udfordringer i forhold til konkurrenceevne og eksport. Vi håber, at kortlægningerne kan medvirke til at sætte mere fokus på udfordringerne og være til inspiration for både industri, organisationer og politikere”, siger Mark Lorenzen, lektor ved imagine.. og en af de ansvarlige bag de 5 kortlægninger.

Bedre samspil – og fra succes til katastrofe

Det anbefales bl.a. i en af rapporterne, at de to fløje i Danmarks modebranche - de store tunge virksomheder som fx Brandtex, der er gode til at drive forretning, og de små designvirksomheder - skal blive bedre til at spille sammen, lige som det fremhæves, at der er attraktive vækstmarkeder i Kina og Østeuropa for dansk modeeksport. Også inden for computerspilsbranchen er der gode råd at hente. Rapporten viser nemlig, at branchen i dag går glip af store indtægter, fordi virksomhederne sælger ud af rettighederne tidligt i udviklingsprocessen for at skaffe kapital. Det kan betyde, at dét som ligner en dansk succesbranche vil bidrage mindre til den danske betalingsbalance end håbet.

imagine.. har valgt at udgive disse korte Annual Mappings for at komme den store interesse, der i dag er overfor kreative brancher og oplevelsesøkonomi, i møde. Rapporterne er således ikke forskningsprojekter, men relativt korte og tilgængelige oversigter og led i centrets formidling af viden om kreative brancher til de, der er involveret i eller har interesse for disse brancher.

imagine.. Annual Mappings 2005 er:

The Danish Computer Games Industry, The Danish Design Industry, The Danish Fashion Industry, The Danish Film Industry, The Danish Recorded Music Industry.

Sidst opdateret: Communications // 05/07/2005