VM i forskningsformidling i København

I den kommende uge bygger danske universiteter bro mellem forskning og samfund i hele Carlsberg Byen i København.

18/06/2014

CBS er naturligvis også med, og forskningsdekan Alan Irwin er begejstret for festivalen:
"Vi bakker fuldt op om festivalen, der bygger bro mellem forskning og det omkringliggende samfund."

Forskningsfestivalen “Science in the City"
Alle otte danske universiteter er repræsenteret på Science in the City-festivalen med hvert deres område i Carlsberg Byen. CBS holder til i Halmlageret hvor man bl.a. kan se unge iværksættere pitche forretningsideer live, høre professor David Lando fortælle om finanskrisens mekanismer eller se, hvordan Lasse Rimmer styrer slagets gang i årets “Science Slam”.

Forskningsdekan Alan Irwin sætter stor pris på festivalen:

"Vi bakker fuldt op om festivalen, der bygger bro mellem forskning og det omkringliggende samfund. Forskning har brug for opbakning fra Europas borgere - og som forskere bidrager vi med noget vigtigt til den sociale udvikling. Denne lejlighed er fantastisk, ikke bare for CBS, men også resten af København - og Danmark især."

Alan Irwin opfordrer både CBS’ medarbejdere og studerende samt alle naboer til at deltage på festivalen:

"CBS er et åbent og engageret universitet, og vi tager vores ansvar seriøst. Findes der en bedre måde for os at starte en dialog om forskning - og samtidig udbrede vores entusiasme og akademiske bredde? Vi vil gerne invitere alle, der er nysgerrigt anlagt til at besøge CBS i Halmlageret - bliv endelig og deltag i debatten og morskaben. Vi kan alle lære noget af det her."

Forskningskonference i Tap1
På den anden side af vejen mødes 4000 deltagere fra hele Europa ved en af de mest prestigefyldte internationale videnskabelige konferencer Euroscience Open Forum (ESOF), som afholdes i København for første gang. Her vil forretningsfolk, forskere, journalister, studerende og politikere diskutere, lytte og inspirere hinanden inden for energi, klima, mad og helse. Målet er at skabe dialog om forskningens rolle i samfundet, fortælle om seneste udviklinger og skabe offentlig interesse for og glæde ved samfundsforskning og teknologi, samt etablere netværk og nye samarbejdsrelationer.

"Når folk tænker på forskning, kommer de tit til at forestille sig laboratorier, kolber og hvide kitler. Men det er også vigtigt, at økonomisk og social- og ledelsesforskning bliver repræsenteret på konferencen, hvilket er en af grundene til, at mange af vores forskere deltager", siger Alan Irwin.

Deltagerne på ESOF-konferencen opfordres til at vise deres seneste fremskridt for at skabe en dialog om forskningens og teknologiens rolle i samfundet og for at vække og pleje den offentlige interesse i, glæde ved og debat omkring forskning og teknologi.

Science in the City-festivalen er gratis og åben for alle. Festivalen kører fra lørdag d. 20 juni til torsdag d. 26 juni. Læs mere om program og praktiske forhold på www.scienceinthecity.dk eller cbs.dk/scicity

ESOF-konferencen afholdes i Tap1 på Ny Carlsberg Vej 91. Konferencen er et lukket arrangement, men du kan læse mere på www.esof2014.org om konferencens mange aktiviteter.

Journalister kan kontakte:

Seniorrådgiver