Shipping-bachelor får Søfartsprisen

Studier på CBS og praktik i rederierne har gjort uddannelsen International Shipping and Trade populær. I dag får bacheloruddannelsen Rederiforeningens Søfartsprisen 2016.

12/05/2016

ship
Foto: Shutterstock

Koblingen af praktik i rederier med studietid på et universitet gør, at CBS kan uddanne talentfulde medarbejdere, der er afgørende for Danmarks position som en af de førende søfartsnationer i verden.

International Shipping and Trade på CBS får i dag Søfartsprisen 2016 af Danmarks Rederiforening for arbejdet med bacheloruddannelsen. En uddannelse, CBS har udbudt siden 2014, og som udspringer af den maritime vækstplan fra 2012.

”Vi giver Søfartsprisen til International Shipping and Trade på CBS, fordi uddannelsen er med til at løfte kompetenceniveauet og tiltrække unge talenter til Det Blå Danmark. Kloge hoveder er dansk skibsfarts måske vigtigste konkurrenceparamenter og er stærkt medvirkende til, at Danmark er blandt verdens 10 førende søfartsnationer,” siger formand i Danmarks Rederiforening Claus V. Hemmingsen.

Det første hold studerende på International Shipping and Trade blev optaget i 2014 og dimitterer i 2017. Uddannelsen har de seneste to år med et meget højt karakterkrav ligget helt i top blandt de mest populære uddannelser på CBS. Den evner også at tiltrække kvindelige studerende, hvilket øger talentmassen for en typisk mandsdomineret branche.

Ifølge lektor og studieleder på International Shipping and Trade, Martin Jes Iversen, har prisen meget stor betydning.

”Vi har opbygget uddannelsen i tæt samspil med erhvervslivet, og det er virkelig dejligt at få bekræftet, at uddannelsens ambitiøse akademiske indhold giver mening for erhvervet. Vi håber, prisen kan skabe endnu mere positiv opmærksomhed blandt rederierne og være en hjælp, når de studerende skal søge praktikplads,” siger han og nævner, at de studerende er blevet taget rigtig godt imod af branchen, når de har sendt ansøgninger og været til samtaler om en praktikplads.

”Og så er timingen af omtalen god – vi håber, at talentfulde unge gymnasieelever, der bliver studenter i år, vil søge vores uddannelse,” siger Martin Jes Iversen.

Med prisen følger 40.000 kroner, som, modtageren har besluttet, skal bruges på stipendier til studerende, der ønsker at tage på udveksling.  CBS International Shipping and Trade sender studerende på udveksling til Singapore Management University og Texas A&M University i Houston.

For yderligere oplysninger kontakt lektor og studieleder for International Shipping and Trade Martin Jes Iversen.

Læs mere om uddannelsen.

Se her en video, som forklarer mere om uddannelsen og begrundelsen for prisuddelingen.

Læs her nyheden hos Danmarks Rederiforening.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017