Dokumentation fra Regeringens Kvalitetsudvalg

CBS får færrest penge blandt universiteterne til forskning og uddannelse. Det dokumenterer Regeringens Kvalitetsudvalg. Ekspert-undersøgelsen viser også, at CBS overhales af flertallet af erhvervsakademier, når det kommer til finansiering af forskning fra staten.

03/12/2014

Regeringens Udvalg for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser dokumenterer i sin delrapport II, som udkom fornylig, at CBS får færrest penge at uddanne for. Ikke kun blandt danske universiteter, men endda også målt op mod erhvervsakademierne, der ikke på samme måde som universiteterne har krav eller ambition om at forskere skal uddanne studerende.

Udvalget kommer i sin rapport med otte anbefalinger. Anbefaling fire vedrører "Økonomiske tilskyndelser til at styrke kvalitet og relevans i uddannelserne" og indeholder en analyse af universiteternes finansielle grundlag. Udvalget skriver på side 106-107 i seneste rapport:

"Både målt i forhold til antallet af studerende og som andel af taxametertilskuddet, har CBS de færreste basismidler til forskning. Det er specielt bemærkelsesværdigt, at den samlede uddannelses- og forskningsbevilling pr. studenterårsværk (STÅ) på CBS er på samme niveau eller under bevillingerne på seks ud af de ni erhvervsakademier, hvor der ikke er krav om forskningsbasering af uddannelserne.”

Læs afsnittet med Kvalitetsudvalgets analyse af universiteternes finansielle grundlag herPDF icon uddrag_rapport_finansiering_cbs.pdf.

Sidst opdateret: Communications // 25/01/2024