Ung CBS-forsker får eftertragtet stilling på Brown University: ”Det er et af de bedste steder i verden at forske i politisk økonomi”

Mathias Lund Larsen skal teste sine idéer om statens rolle i den grønne omstilling i postdoc-stilling i USA.

16/01/2024

”Det går slet ikke hurtigt nok med den grønne omstilling. Bruger vi staten for lidt? Det mener jeg.”

Når Mathias Lund Larsen kommer ind ad døren, går der ikke mange sekunder, før man mærker, han har noget på hjerte.

Den unge forsker, 35, har netop afleveret sin ph.d.om den politiske økonomi i Kinas grønne omstilling. Og det er et eftertragtet emne. Så eftertragtet, at Brown University i Rhode Island, USA, netop har tilbudt Mathias Lund Larsen en stilling som post doc til foråret.

”Det er jeg enormt glad for. Det er en anerkendelse af, at jeg har gjort et flot stykke arbejde. Men endnu vigtigere, så er det en mulighed for, at jeg kan komme over og få indblik hos nogle af de dygtigste forskere i verden indenfor politisk økonomi.”

Vi kan lære af Kinas grønne omstilling
Mathias Lund Larsen har både studeret, arbejdet og forsket i Kina, og han er overbevist om, at de gør noget på det grønne område, som vi i Vesten kan lære af.

Selvom vi i Danmark bryster os af at være et foregangsland, når det kommer til grøn energi, så går det slet ikke hurtigt nok, og løsningen ligger i staten, forklarer Mathias Lund Larsen.

”Halvdelen af verdens vedvarende energi produceres i Kina, og de har investeret enorme ressourcer i batterier og elektriske biler. Og hvor vi har haft travlt med at privatisere energi-virksomheder som f.eks. Ørsted, bruger de staten til at drive den grønne omstilling. Her viser Kina, at statsapparaturet faktisk har de evner, vi har brug for.”

Hvad skal staten konkret gøre?

”Staten skal gå ud og bruge penge. Vi skal turde investere i noget, der økonomisk ikke er lige så profitabelt her og nu. I Vesten brugte vi enorme ressourcer på at støtte produktionen af fossile brændstoffer efter Rusland gik ind i Ukraine. Det burde vi også kunne gøre på den grønne omstilling.”

Brown University giver frihed til at forske
Mathias Lund Larsen har allerede overbevist en del af sine kollegaer her i landet, men nu skal hans idéer stå distancen i USA. Han vil over for at udvikle sine idéer i et ambitiøst forskermiljø, og så vil han ud med sine pointer i en bog.

Begge dele er noget, der bliver god tid til på Brown University.

”Jeg skal først og fremmest over og gøre mine idéer mere robuste og solide. Jeg har testet dem af herhjemme, men det er måske sværere derovre. Min forskning om kinesisk grøn omstilling skal blive til en bog om, hvordan man kan bruge staten til grøn omstilling. Grøn omstilling handler ikke bare om at stille krav til virksomheder – det handler også om at bruge statens økonomiske kræfter – f.eks. gennem statsejede udviklingsbanker og energivirksomheder eller gennem fonde, der investerer i grøn omstilling.”

”Danmark gør en lille smule af de her ting i forvejen, men vi er nødt til at skalere op til en meget større volumen.”

Kina tror på egne evner – det skal vi også gøre i Danmark
Mathias Lund Larsen ville egentlig gerne have været håndværker, da han var barn. Men nysgerrigheden omkring, hvordan ting hænger sammen, var det bærende. Og han følte sig aldrig mættet.

Derfor endte han også med at tage to double degree-masteruddannelser og rejse til Kina. Og nu går turen til USA.

”Jeg har længe gerne villet forske på den ene eller den anden måde. Og jeg har også haft en researchfunktion både i private virksomheder, i det akademiske miljø og i en tænketank. Men det er inden for det akademiske, at jeg kan gøre mit arbejde bedst. De andre former for forskning bliver bundet meget af den organisation, man sidder i,” siger han.

Men de mange år i Kina har givet ham værdifulde erfaringer, som han kan bruge i sin forskning.

”I Kina er man meget konservative med at stille klimamål. De vil hellere love for lidt og så levere mere, end de lover. Til gengæld har de en meget stærk tro på egne evner. I Danmark har vi viljen til den grønne omstilling, men vi kunne måske godt bruge en større tro på vores egne evner. I min forskning vil jeg gerne vise den vestlige verden, hvordan man kan bruge staten endnu mere til at sætte skub i den grønne omstilling.”

Mathias Lund Larsen skal være to år i sin postdocstilling på Brown University.

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 17/01/2024