Kunsten og Louisiana rykker ind på CBS

CBS åbner et nyt digitalt udstillingssted og viser i samarbejde med museet Louisiana dansk og udenlandsk videokunst. Mens åbningen af udstillingsstedet er et led i en strategi, hvor CBS vil åbne dørene for kunst i både undervisningen og studiemiljøet, er initiativtageren til det konkrete projekt en CBS-studerende.

20/02/2017

Den 22. februar åbner CBS et permanent udstillingssted på universitetet til videokunst. Navnet er CBS Digital Art Space. Her skal der fremover vises videokunst, som er udvalgt og kurateret i samarbejde med danske og udenlandske kunstnere og kunstinstitutioner.

Udstillingsstedet er placeret centralt i CBS’ bygning på Solbjerg Plads – en placering hvor mange mennesker dagligt passerer. Det giver kunstnere og kunstinstitutioner en unik mulighed for at nå ud til mange danske og internationale studerende og ansatte.

Samarbejde med kunstmuseum

Det næste halvandet år låner Louisiana Museum of Modern Art videoværker til det digitale udstillingssted. Det første værk, der bliver vist, er islandske Ragnar Kjartanssons ”Me and My Mother” fra 2010. CBS og Louisiana er begge begejstrede for samarbejdet og ser frem til at bringe videokunsten helt tæt på de studerende.

“At vise levende billeder er en kunstform, der over det seneste halve århundrede langsomt er blevet optaget i regi af museer og andre kunstinstitutioner. Etableringen af det digitale udstillingssted på et centralt sted på CBS skaber helt nye muligheder for at fremvise kunst til offentligheden på et universitet. Det, synes vi, er både ambitiøst og værdifuldt,“ siger Poul Erik Tøjner, Louisianas direktør.

Med en international respekteret samarbejdspartner som Louisiana ønsker CBS at sikre en høj kvalitet af digitale kunstværker og at gøre udstillingsstedet interessant både for studerende og ansatte – og også for en bredere offentlighed. Visionen er, at de udstillede videokunstværker både skaber dialog og refleksion inden for, uden for og på tværs af universitetets vægge.

Initiativtageren er studerende

Det er CBS-studerende Christoffer Faurschou, der er initiativtager til projektet:
”Jeg er utrolig glad for, at CBS lytter til de studerende og omfavner initiativer som det her,” siger han om projektet, der får fuld opbakning fra CBS’ rektor.

”Det digitale udstillingssted vil bringe kunsten endnu tættere på vores studerende, medarbejdere og den bredere offentlighed, og projektet har derfor CBS’ og min fulde støtte,” siger Per Holten-Andersen, rektor på CBS.

Håbet er, at videoværkerne udfordrer, skaber dialog og får de studerende og ansatte til at reflektere over de temaer, værkerne behandler.

En anderledes kontekst

Samtidskunsten er ofte præget af et kreativt syn på flere af de globale temaer og udfordringer, som CBS-studerende møder undervejs i studiet og i deres fremtidige arbejdsliv. Videokunsten på en uddannelsesinstitution som CBS kan derfor sætte sociale, finansielle, politiske og uddannelsesmæssige temaer i et særligt perspektiv.

”CBS’ rammer skaber en unik kontekst, som kunstnere og kunstinstitutioner kan ’lege med’ og udfordre. Nogle værker vil forhåbentlig inspirere til spændende debatter blandt de studerende og ansatte om temaer som eksempelvis klimaproblemer, forbrugerisme og CSR,” forklarer Christoffer Faurschou.

CBS ønsker i fremtiden at integrere kunst i både forskning og uddannelsesprogrammer. Allerede nu tilbyder CBS et studieprogram i samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole (KADK).

For yderligere information:

Philipp Alexander Ostrowicz, Senior Research Adviser, CBS
Mail: pao.research@cbs.dk

Kommende udstilling:

Ragnar Kjartansson: Me and My Mother
22.02.2017 – 22.03.2017

Fernisering den 22. februar fra klokken 17.00-19.00
Åbningstaler ved kurator Anders Kold og rektor Per Holten-Andersen klokken 17.15.

CBS Digital Art Space
Solbjerg Plads 3, 2000 Frederiksberg, Danmark.
Åbningstider: Mandag - fredag: Klokken 07.30 – 23.00, lørdag – søndag: Klokken 08.00 – 22.00.

Etableringen af CBS Digital Art Space er realiseret med støtte fra Bikubenfonden.

bikubefonden

Sidst opdateret: Communications // 02/09/2020