Fedmebekæmpelse hos børn

Nyt internationalt forskningsprojekt på IKL

26/09/2006

Nyt internationalt forskningsprojekt på CBS

CBS deltager i det tværfaglige europæiske forskningsprojekt IDEFICS, hvis mål er at undersøge, hvordan man kan bekæmpe overvægt og andre livsstilsrelaterede sygdomme hos europæiske børn i alderen 2-10 år.

IDEFICS' omdrejningspunkt er at udforske risikoen for overvægt og fedme hos børn - samt de konsekvenser, der er forbundet hermed.

Forskningsprojektet giver mulighed for at undersøge, hvorvidt børns sansninger og præferencer påvirker udviklingen af overvægt. Internationale forskelle inden for både ætiologi (videnskab om sygdommens årsager) og behandlingsmuligheder vil blive studeret.

I projektet deltager – ud over CBS - 24 forskningsinstitutioner i 11 europæiske lande.

Consumer Science

Fra CBS deltager Lucia A. Reisch og Suzanne C. Beckmann fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse. Deres særlige fokusområde er Consumer Science, det eneste område med en samfundsvidenskabelig vinkel på projektet, der ellers primært er præget af naturvidenskabelig forskning. De vil belyse fedmeproblemet hos unge forbrugere ved at inddrage to aspekter - både børnenes ernæring og deres fysiske udfoldelsesmuligheder.

Forskningsresultaterne vil blive brugt til at udarbejde retningslinjer for ernæring og livsstil, samt at præsentere disse som anbefalinger for de nationale sundhedspolitikker.

Forskningsprojektet IDEFICS (Identification and Prevention of Dietary- and Lifestyle-induced Health Effects in Children and Infants) er finansieret af EU med 13 Mio. EUR og løber fra 1. september – 31. august 2011. Projektet koordineres af Bremen Institute of Prevention Research and Social Medicine at the University of Bremen.

Data indsamles fra 17.000 børn i ni Europæiske lande (Belgien, Cypern, Estland, Tyskland, Grækenland, Ungarn. Italien, Spanien og Sverige) for bl.a at belyse: Hvilke livsstilsrelaterede omstændigheder gør børn overvægtige og syge? Hvorfor er spanske børn mere fede end tyske børn? Hvilken rolle spiller markedsføring af fødevarer? Hvordan kan man effektivt anvende og kommunikere denne viden ud i børnehaver og skoler.

Sidst opdateret: Communications // 31/07/2018