Erhvervshumanister på speed-dating

CBS går utraditionelle veje for at åbne virksomheders øjne og døre for studerende med erhvervs-humanistisk baggrund.

22/09/2015

Et godt skrevet cv og en velforberedt salgstale er ikke altid nok, når erhvervshumanisterne søger et job. Selvom humaniorastuderende fra CBS klarer sig bedre end gennemsnittet af humaniorastuderende, sakker de bagud sammenlignet med studerende fra samfundsvidenskab. Den udvikling vil studiechef Rie Snekkerup forsøge at bremse med et nyt pilotprojekt. Midlet er matchmaking mellem virksomheder og dimittender. Dimittenderne har forberedt sig på en ny måde blandt andet ved at kombinere deres faglige profil med personlige egenskaber. Det har gjort dimittenderne skarpere på, hvad de kan tilbyde virksomheder.

- Det kræver lige nu mere knofedt og forberedelse at få sit drømmejob som dimittend fra humaniora. Pilotprojektet skal give os andre typer af erfaringer med, hvordan kandidater kan komme i arbejde, siger studiechef Rie Snekkerup.

Studerende fra cand.ling.merc og den engelsksprogede kandidat i International Business Communication mødes med virksomheder til speeddating, feedback sessions og storytelling. Forventningerne er, at de på den korte bane kommer tættere på et godt job – og på den lange bane, at virksomhederne får indsigt i de kompetencer, som de kan få med en medarbejder fra et af de to studier.

- Når man er cand.ling.merc er fordommen, at man "er god til at oversætte", og den eksisterer stadig. Pilotprojektet skal være med til at ’slå fordommen ihjel’. De studerende, der deltager, er derfor også ambassadører for deres studier, eller 'isbrydere', og forventningen er, at de kan bidrage til at arbejdsmarkedet får bedre indblik i, hvad en humanist fra CBS kan byde på, siger studiechef Rie Snekkerup.

For flere informationer kontakt studiechef Rie Snekkerup.

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017