Philip Mirowski gæster CBS

De økonomiske teoriers Rasmus Modsat, Philip Mirowski, gæster 10. december CBS, hvor han holder foredrag om neoliberalisme og informationsøkonomi.

Onsdag, 10 december, 2014 - 15:00 to 17:00

Neoliberalismens betydning for fremdriften af begrebet informationsøkonomi ringer måske ikke en klokke i baghovedet på alle læsere.

Men i et foredrag 10. december vil Philip Mirowski gøre deltagerne klogere på sammenhængen – og betydningen af de to begreber. Han er Carl Koch Professor i økonomi og videnskabshistorie og -filosofi ved University of Notre Dame.

Kort efter finanskrisen skrev han i en artikel, at økonomer ikke havde opdaget den økonomiske boble, fordi filosofi og historie var fjernet fra pensum og erstattet af tekniske modeller.

Sandheder
Hans foredrag tager fat i neoliberalisme og informationsøkonomi og sætter spørgsmålstegn ved grundlaget for sammenhænge, der i dag accepteres som sandheder.

Eksempelvis at en universitetsuddannelse kan evalueres på studerendes beskæftigelsesgrad, eller at viden er lig menneskelige kapital.
Det forklarer José Ossandón, der er adjunkt og ph.d. ved Institut for Organisation og har været med til at lave arrangementet.

- Foredraget bør være interessant for personer, der ønsker værktøjer til at tænke kritisk over nuværende vilkår. Også for reflekterede business-studerende, økonomer og praktikere, der er villige til at lære om de intellektuelle kilder til mange af de ideer, de normalt bruger, siger José Ossandón.

Naturvidenskab og neoliberalisme
Philip Mirowski har siden slutningen af 1980’erne skrevet en række bøger relateret til økonomi. Hans tidlige bøger såsom More Heat Than Light fra 1989 undersøgte indflydelse fra naturvidenskabelige ideer, metoder og metaforer på økonomers forståelse og vurdering af økonomien.

De senere år har hans forskning kredset om neoliberalismen. Philip Mirowskis seneste bog Never Let af Serious Crisis Go to Waste fra 2013 forklarer det paradoksale i, at finanskrisen ikke udfordrede men i stedet styrkede markedsbaserede politikker verden over.

- Philip Mirowski er internationalt respekteret for hans utrolige viden om økonomiske ideers historie. Samtidig er han en meget ligefrem skribent og taler, og han viger ikke tilbage fra offentligt engagement og polemik, siger José Ossandón.

Derfor forventer han også en livlig debat ved foredraget.

Du kan forberede dig på foredraget ved at høre et interview med Philip Mirowski her

Læs mere og tilmeld dig til foredraget her

Institut for Organisation og Public-Private platformen har i samarbejde arrangeret seminaret.

Kontakt Julie Munk for yderligere information

Foredraget ‘Economists as the Prophets of the Information Economy: the Neoliberal Lowdown’ afholdes
10. december klokken 15:00-17:00
Lokale Ks.48