Med egne ord – Jens Romundstad, en mand med styr på Fakta

CBS over tre omgange gik fra fest, farver og motorcykel til ambitiøs og målrettet indsats hen mod det ledelsesansvar, han i dag bestrider som salgsdirektør for Fakta. Engang var han kendt i medierne som reality-stjernen Biker Jens – der i bund og grund var et vel gennemtænkt produkt. I dag er han kendt som ”Danmarks Mest Socialt Ansvarlige Erhvervsleder”, noget han har fået tildelt CSR People æresprisen for – især på grund af Faktas ’Klar til Start’ initiativ, som er et uddannelses- og træningsforløb for unge med Autisme Spektrum Forstyrrelse, der munder ud i et job for de unge, der gennemfører forløbet.

17/12/2018

Jens Romundstad er modtager af CSR People æresprisen som ”Danmarks Mest Socialt Ansvarlige Erhvervsleder”.

Hvordan var du som studerende på CBS?

Jeg har studeret på CBS à tre omgange: Først HA, da jeg var nybagt student, boede på kollegium og festede igennem. Dernæst HD-O 1. år som ung, fremstormende selvstændig med mit firma nr. 2, og til sidst HD-O 2. år, mens jeg var HR-Udviklingschef i Dagrofa.

Som studerende på HA var jeg nok lidt en rebel, tror jeg. Min familie flyttede til udlandet, så jeg var ret alene, nyudnævnt voksen og skulle finde mig til rette i det. Min børneopsparing brugte jeg på min første motorcykel, og jeg havde ingen problemer med at finde fester.

Men jeg fik bedre styr på mig selv og struktureret min frihed. Jeg har altid været ambitiøs og fandt frem til en bedre måde at være mig på. Min indsats på studiet blev mere målrettet, og jeg endte med både 11 og 13-taller, blandt andet i min hovedopgave.

Hvordan fik du dit første job, efter du blev færdig på CBS?

Jeg har generelt set været god til at skabe mine egne muligheder. Ansættelsen i Dagrofa kom af, at jeg var ekstern udviklingskonsulent for koncernens ledere og leverede gode resultater i den rolle. Derudover var jeg selv klar på at slippe konsulentrollen og tage et mere langsigtet ansvar for det, jeg bidrog med.

Hvilke øjeblikke i din karriere har været de vigtigste for dig - og hvorfor?

Mit skifte fra HR-chef til salgsdirektør i Fakta har været det klart mest skelsættende og mest udviklende for mig. Jeg er gået fra at være en forretningsorienteret HR-chef til en HR-orienteret chef for en forretning, hvilket jeg trives godt med. Men der er også en hel naturlig forskel på at ”tale ledelse” i forhold til at ”være ledelse” for +3000 medarbejdere.

Jeg er den eneste akademiker i den kædeledelse, jeg er del af, og den ekstremt hårde konkurrence i branchen stiller store krav til pragmatik og merkantil dybdeforståelse samtidig med, at man også spiller en rolle i en endnu større Coop-sammenhæng. Det går rigtig stærkt. Der er sjældent to dage, som er ens, og jeg trives især med, at retail er så utrolig målbart, som det er.

Hvad er den vigtigste erfaring, du fik på CBS, som du stadig bruger i dit daglige arbejdsliv?

At det er vigtigt at lære om ledelse, men at det i bund og grund er komplet ligegyldigt, hvor mange forskellige (ledelses)værktøjer man har i værktøjskassen, hvis man reelt set ikke bruger dem eller bruger dem rigtigt.

Mine uddannelser har givet mig nogle rigtig gode forudsætninger for at forstå. Forstå mennesker og organisationer. Ledelse for mig er at bruge den forståelse effektivt, ansvarligt og motiverende til at skabe en positiv udvikling gennem mennesker.

Det vigtigste, jeg har taget med mig fra CBS, er, at begreberne ”Ledelse” og ”Kommunikation” er to sider af samme sag, og det er forvaltningen af denne viden, i alle dine relationer, der afgør, om man er en god leder eller ej.

Har du beholdt en relation til CBS, siden du blev færdig?

Nej. Men jeg kan godt savne min læsegruppe en gang imellem. Måske er det på tide at mødes til et godt glas rødvin?

Sidst opdateret: Alumni // 20/10/2021