Fra succes til skandale

Virksomheders udvikling i et historisk perspektiv

17/08/2006

Virksomheders udvikling i et historisk perspektiv

Selvom historien har mange eksempler på virksomhedskrak og skandaler, har virksomheder tendens til kun at fokusere på, at det går dem godt. At se sig selv i en historisk kontekst er derfor et vigtigt omdrejningspunkt for den 10. årlige European Business History Association Conference, der sætter fokus på virksomhedshistoriens dynamik og udvikling ved at analysere virksomheder på corporate, nationalt og internationalt niveau.

CBS er i år vært for konferencen, hvor over 150 forskere fra primært USA og Europa deltager. Fremtrædende key note speakers som Richard Whittington, Said Business School, Oxford, præsenterer den nyeste forskning indenfor området, og Professor Neil Fligstein, University of California, Berkeley, tager liberalisering og regulering af det globale marked op til debat.

European Business History Association (EBHA) er en international sammenslutning, der arbejder på tværs af videnskaber såsom økonomi, sociologi og humaniora for at skabe størst mulig forståelse for virksomhedshistorie.

Konferencen foregår På Solbjerg Plads, CBS, den 17. og 18. august. Se mere i CBS’ kalender eller

her

CBS’ Center for Virksomhedshistorie, der er blandt initiativtagerne for konferencen, blev etableret i 1999 og er i den korte tid vokset fra 2 til 10 ansatte. Centeret, der har en lang række nationale og internationale samarbejdspartnere, er førende inden for området og forsker i samspillet mellem erhvervsliv, samfund og historie. ”Konferencen er et symbol på det blomstrende forskningsmiljø, vi har på CBS, og vi glæder os til at se kolleger fra hele verden”, siger Martin Iversen fra Center for Virksomhedshistorie.

Læs mere om Center for Virksomhedshistorie

her