Nej til CBS-fusion

Enig CBS-bestyrelse afviser Helge Sanders fusionsplaner i nuværende form

07/09/2006

På et strategimøde i går vedtog en enig CBS-bestyrelse at afvise Helge Sanders fusionsplaner i nuværende form.

Hovedbegrundelsen er, at bestyrelsen savner argumenter for at henholdsvis forskning og uddannelse bliver bedre af en sammenlægning med DTU eller Københavns Universitet.

Et andet argument er, at de nuværende fusionsplaner vil begrænse CBS' muligheder for at realisere den strategiske internationale satsning om at blive flagskibet i Europa inden for business-uddannelser på internationalt topplan. Allerede nu pågår omfattende arbejde med at opnå internationale akkrediteringer og kvalitetsstempler - og indgåelse af stategiske alliancer verden over.

"Et langt stykke hen ad vejen er det en god idé at integrere forskningsmiljøerne fra sektorforskningsinstitutterne ind i uddannelsesmiljøerne, så man bruger forskningen til også at få de bedste kandidater ud. Men logikken mister fodfæste, hvis det lige pludselig handler om, at der skal være præcis fem eller seks universiteter," fastslår Anders Knutsen i et interview i Børsen i dag.

Videnskabsministeriet modtager CBS' svar den 15. september 2006.

CBS samarbejder både nationalt og internationalt

CBS har over 300 samarbejdspartnere verden over, er medlem af anerkendte alliancer som PIM og CEMS og har også nationalt adskillige samarbejdsaftaler omkring forskning og uddannelse med et flertal af landets universiteter. Bl.a. pågår forhandlinger med Københavns Universitet om at udbyde sprogfag sammen for at udnytte de faglige synergier bedre.

Sidst opdateret: Communications // 11/09/2006