Den institutionelle konkurrenceevne

Sidste afsnit af 'Velfærd under forandring' af Ove Kaj Pedersen

18/09/2006

I en serie på 4 essays om

'Velfærd under forandring'  i Dagbladet Information fremlægger Ove Kaj Pedersen, leder af Center for Business and Politics, en ny forståelse af velfærdsstaten og udviklingen af en ny velfærdspolitik på baggrund af centerets komparative velfærdsforskning.

Fjerde og sidste afsnit blev bragt 18.9.2006

Den institutionelle konkurrenceevne

'

Fordi det i Danmark er sådan, at fortidens systemfejl har skabt nutidens velfærdsstruktur, så må de komparative fordele da også skabes ved at ændre velfærdsstaten. Institutionel konkurrenceevne handler derfor ikke bare om at forandre institutioner, men også om at inddrage alle samfundets beslutningstagere.

Information 18.9.2006

Solidaritet på retur'

Tredje essay behandler den fremvoksende konkurrencestat, hvor fokus er forskudt fra friheder til pligter. Borgerne får efter, hvad de yder på arbejdsmarkedet. Men hvor skal solidariteten, som velfærdsstaten oprindeligt hvilede på, så komme fra?

Information 11. 9. 2006.

'Den nye velfærdsstat'

Anden del behandler, hvorledes vores forestillinger om velfærdsstaten har ændret sig. Velfærdsstaten er en positiv faktor - måske den vigtigste - til sikring af landets konkurrenceevne.

Information 4.9.2006.

'I verdensklasse'

Første del viser, at af alle de europæiske velfærdsstater, er den danske den mest bæredygtige; den mest effektive og den mest lighedsskabende, men der er væsentlige problemer i vente.

Information 29.8.2006.

Sidst opdateret: Communications // 06/10/2006