Afsløring af case

Hvordan skal Shell håndtere sit sociale ansvar?

24/04/2006

Hvordan skal Shell håndtere sit sociale ansvar?

Hvordan håndteres en bred vifte af etiske problemstillinger i Shells olieudvindingsforretning i sultandømmet Oman? Spørgsmål er netop blevet stillet de 28 studerende fra Norge, Finland, Sverige og Danmark, der i disse dage dyster i nordisk case competition inden for området ”socialt ansvar.”

Shell, en af verdens største virksomheder, har gennem årene været mange NGOers foretrukne prygelknabe. Virakken omkring olieplatformen Brent Spar og anklagerne mod Shell i forbindelse med olieudledning i Niger-deltaet, har gjort det tydeligt for virksomheden, at arbejdet med dens sociale ansvar (CSR) er afgørende for den gode forretning og ikke mindst Shells omdømme rundt omkring i verden.

”Shell ønsker aktivt at engagere sig i de samfund, som vi driver virksomhed i både økonomisk og socialt. I vort samarbejde med WELL organisationen ser vi det som fin mulighed for at få nye input til hvorledes vi arbejder med udvikling i Danmark, samtidigt med at vi kan forstærke det bånd der er mellem studerende og erhvervsliv.” forklarer Ole Brinch-Nielsen, administrerende direktør for A/S Dansk Shell.

”Det stiller krav til os som studerende og fremtidige medarbejdere, at kravene til virksomhederne ændrer sig. Med WELLcontest ønsker vi at give de studerende en unik mulighed for at afprøve og udvikle kompetencer, som vil gøre dem klar til at håndtere kravene til fremtidens virksomhed,” udtaler Janus Poulsen, WELL.

Konkurrencedeltagerne har 48 timer til at løse casen, som er udviklet af WELL i samarbejde med Shell og lektor Kai Hockerts fra CBS.

Fredag d. 28. april kl. 10 vil finalisterne præsentere deres løsninger og et dommerpanel bestående af ledende CSR-eksperter fra erhvervslivet og forskningsverdenen vil udpege vinderen. Overværelsen af finalen er åben for alle.

WELL er en studenterorganisation drevet af frivillige studerende, som ved siden af deres studier på CBS, RUC og Handelshøjskolen i Århus har etableret et fagligt momentum og et forum, hvor viden om CSR skabes, udforskes og deles med relevante aktører fra erhvervslivet, forskningsmiljøet, NGO-verdenen, medierne og det politiske liv. WELL har siden sin etablering i 2002 afholdt en lang række vidensbaserede aktiviteter med CSR som omdrejningspunkt, bl.a. en case-konkurrence, messedage for de studerende på CBS, spørgeskemaundersøgelser, seminarer og konference

Sidst opdateret: Communications // 24/04/2006