Doktorforsvar: Den Samfundsetiske Udfordring

Øjvind Larsen forsvarer afhandlingen Den Samfundsetiske Udfordring med henblik på at opnå den første filosofiske doktorgrad på CBS.

Fredag, 27 maj, 2005 - 13:00 to 15:00

Hvad skal direktøren i en dansk medicinalvirksomhed gøre, når bekæmpelsen af aids i Afrika kun kan fremmes gennem salg af billig kopimedicin? Hvad skal en dansk efterretningsofficer gøre, når han sidder inde med en klassificeret hemmeligholdt viden om, at Danmark gik ind i Irak krigen på falske forudsætninger? Hvad skal en læge gøre, når en patient beder om hjælp til at komme af med livet, fordi det ikke længere er til at bære?

Disputatsen leverer en systematisk gennemgang af de centrale filosofiske, politiske, retsteoretiske og sociologiske traditioner, der har præget den moderne samfundsetiske diskussion.

Bedømmelsesudvalg

Professor Ole Thyssen, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen

Professor Arne Johan Vetlesen, Universitetet i Oslo

Professor Kurt Aagaard, Roskilde Universitetscenter

Officielle opponenter

Professor Ole Thyssen, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen

Professor Arne Johan Vetlesen, Universitetet i Oslo

Øjvind Larsen er lektor i filosofi og sociologi på Copenhagen Business School - Handelshøjskolen. Han har igennem en årrække forsket i og skrevet om samfundsetiske problemstillinger. Han har blandt andet udgivet bøgerne

Modstandens Etik, Ethik und Demokratie og

Adminstration, Ethics and Democracy. Han har skrevet ph.d. afhandling i filosofi om sammenhængen mellem etik og demokrati i den græske bystat og er derudover uddannet i teologi, historie og sociologi.

Sidst opdateret: Communications // 25/05/2005