International konference

Reklamer og forbrugsmønstre hos børn og unge

24/04/2006

International konference om børn, unge og forbrug

I hvor stor udstrækning

reklamer rent faktisk påvirker børn og unges adfærd og forbrugsmønstre er et emne, der ofte er oppe til diskussion mellem politikere, erhvervslivet, medierne og ikke mindst forældrene. En international konference på CBS børn, unge og forbrug - Child and Teen Consumption 2006 - sætter d. 27. – 28. april fokus på denne problemstilling samt en lang række andre emner relateret til børn og unge som forbrugere.

Dialog mellem forskningen og industrien

På konferencen præsenterer mere end 50 internationale forskere fra 16 forskellige lande de seneste resultater fra forskningen inden for børn, unge og forbrug. Med over 200 deltagere, der både tæller forskere, internationale virksomheder og europæiske børne-, ungdoms- og forbrugerorganisationer, er der lagt op til en konstruktiv

dialog mellem forskningen og industrien.  

Med oplæg fra bl.a.

Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed og Forbrugerombudsmanden Hagen Jørgensen vil der desuden blive præsenteret forskellige perspektiver, herunder bl.a. statens og erhvervslivets rolle i markedsføringen mod børn og unge samt opfindelsen af barnet som forbruger.

Konferencen afsluttes med en paneldiskussion om regulering eller selvregulering i forhold til markedsføring mod børn og unge.

Vigtigt forskningsområde

Børn og unge som forbrugere er et begreb, der får stadig større betydning i vores globaliserede samfund, hvor vi eksponeres for mere end 3000 kommercielle budskaber om dagen. Konferencen Child and Teen Consumption blev afholdt for første gang i 2004 i Frankrig og ambitionerne er at konferencen fremover afholdes hvert andet år rundt om i verden. Målet er at sikre videndeling og dialog på et område, der er af stor betydning ikke kun for forskningen og erhvervslivet, men også for uddannelsessektoren, medierne, sundhedsindustrien og forældrene.

Sidst opdateret: Communications // 25/04/2006