Ny bog: Kreative rum

Hvordan stimulerer man kreativiteten på arbejdspladsen? En måde er at indrette arbejdspladsen med kreative rum. Men hvordan virker de? Det undersøger Peter Holdt Christensen i ny bog.

22/08/2014

Omslag til Kreative rum

Kreative rum
Peter Holdt Christensen
Hans Reitzels Forlag, 2014

Kreativitet kan vi aldrig få nok af. Kreativitet er afgørende for udvikling og nytænkning, så vi skal hele tiden være kreative, ikke mindst på arbejdspladsen, for det kreative er langt bedre end det, som allerede findes. Det kreative kan nemlig være en god forretning.

Derfor vil virksomheder og organisationer gerne optimere betingelserne for, at kreativiteten kan florere på arbejdspladsen, men hvordan?

Farver, bordfodbold og fitnessrum
En af de måder organisationer forsøger at stimulere kreativitet på, er gennem indretning og dimensionering af arbejdspladsens fysiske rum. Det er de rum, som forsker Peter Holdt Christensen kalder 'kreative rum'.

Med udgangspunkt i en analyse og en diskussion af, hvad kreativitet er, og hvordan kreativitet stimuleres, forklarer Peter Holdt Christensen, hvorfor de kreative rum ser ud, som de gør:

"Kreative rum består af farver, frirum og fællesskab. Når kreative rum for det første er fyldt med farver – fx farverige lamper, møbler og vægge – er det fordi, disse artefakter er et opgør med kontoret som gråt, kedeligt og bureaukratisk. Når noget er kreativt, er det anti-bureaukratisk og altså farverigt. For det andet er kreative rum fyldt med frirum, hvor ansatte kan være sammen om at være fri fra arbejdet. Det er fx bordfodboldspillet og fitnessrummet. Frirummet er dér, hvor tankerne kan komme væk fra at være på arbejde, og i stedet gå på opdagelse. Kreative rum er for det tredje ramme om fællesskaber – det er fx åbne områder, hvor der kan hentes kaffe, the og vand. Det er i disse fællesskaber, at mødet med andre kan inspirere til nye idéer," forklarer Peter Holdt Christensen.

Bogens målgruppe er videregående uddannelser og efteruddannelser, hvor kreativitet, ledelse og organisation indgår som en del af pensum.

Bogen henvender sig også til den interesserede praktiker, der ønsker en bedre forståelse af hvad kreativitet er, og ikke mindst hvorvidt kreative rum virker. Den kan også benyttes til interne kurser i kreativitet i organisationer, hvor forandring er en del af dagligdagen.

Peter Holdt Christensen er lektor på Department of Strategic Management and Globalization på CBS.

 

Han forsker i, hvordan arbejdspladsens fysiske indretning influerer på både videndeling og motivation hos de ansatte i en organisation.

 

Undersøgelsen af kreative rum tager udgangspunkt i en række innovative virksomheder i Silicon Valley og er bl.a. blevet til under et syvmåneders ophold ved Scancor på Stanford University. Projektet er blevet støttet af Realdania

 

Du kan købe Kreative rum hos Academic Books.

 

Sidst opdateret: CBS Library // 25/04/2018