ADHD er både dyrt for samfund og individ

For første gang er der blevet sat tal på, hvor meget ubehandlet ADHD koster samfundet og den enkelte. Årligt er omkostningen for samfundet på 2,8 milliarder kroner. Det viser en undersøgelse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed, som en forskergruppe med blandt andre CBS-forskere står bag.

03/09/2014

Tallet for omkostningen ved ubehandlet ADHD er rettet til 2,8 milliarder kr. fra 3,6 milliarder, som det tidligere fremgik af artiklen.

Ubehandlet ADHD koster samfundet 2,8 milliarder kroner om året, hvilket er lidt under 150.000 kroner per person. Den pris er målt for personer, der først har fået ADHD-diagnosen som voksne. Det er altså prisen, når der ikke er blevet gjort noget ved lidelsen beregnet for en gruppe, der er så hårdt ramt, at ADHD bliver opdaget.

Lederen af forskerholdet bag forskningen foretaget for Rockwool Fondens Forskningsenhed er professor Anders Sørensen fra Økonomisk Institut på CBS og direktør for Centre for Economic and Business Research (CEBR). Han mener, at omkostningerne er unødvendigt høje.

- Vores beregning gælder voksne med ADHD, der ikke er blevet behandlet for tilstanden som børn. Så den fortæller, hvad den enkelte og samfundet taber, hvis man ikke formår at sætte ordentligt ind over for lidelsen tidligt.

Årsagen til de høje omkostninger er ifølge analysen ikke primært sundhedsvæsnet. Den helt store årsag er, at personer med ADHD har betydeligt sværere ved at komme i beskæftigelse og er mere kriminelle end gennemsnittet. Det vil sige, at kun hver tredje i gruppen har et job.

En gruppe af forskere fra CBS, Aarhus Universitetshospital og University of Nottingham står bag undersøgelsen, der også viser, at lidelsen har stor betydning for den enkeltes økonomi. ADHD-ramte har nemlig gennemsnitligt 4.000 kroner mindre om måneden netto, end sammenlignelige personer uden ADHD.

Læs hele undersøgelsen Private and Social Costs of ADHD: Cost Analysis

Læs mere om Økonomisk Institut og Centre for Economic and Business Research.

Alle henvendelser om forskningen kan rettes til professor Anders Sørensen eller Centre for Economic and Business Research

Sidst opdateret: Communications // 17/12/2017