Ung CBS-forsker får stilling på Yale: ”Jeg glæder mig mest til at lære fra nogle af verdens bedste forskere”

For Theis Ingerslev Jensen er det nysgerrighed og lysten til at lære nyt, der driver ham. Nu har den nyudklækkede finans-ph.d. fået en eftertragtet forskerstilling ved Yale University.

02/05/2023

Theis Ingerslev

Lysten til at suge viden til sig og lære nyt fylder meget for den 30-årige Theis Ingerslev Jensen. Det samme gør ambitionen om at dele ud af sin viden og få den omsat til løsninger, der kan gøre en forskel for samfundet.

Den unge finansforsker har de seneste fem år forsket i værdiansættelse af virksomheder og har blandt andet undersøgt forholdet mellem risiko og afkast i aktieinvesteringer. Noget der f.eks. er afgørende for den danske pensionsbranche, som skal investere vores penge så godt og ansvarligt som overhovedet muligt.

Ph.d.-projektet er kun lige blevet afleveret, men Theis Ingerslev Jensen har allerede karriereplanen på plads. Til sommer flytter han til Connecticut i USA, hvor han har fået tilbudt en stilling som Assistant Professor ved Yale University.

»Jeg er meget glad og spændt på det hele. Forskningsmæssigt kommer det til at minde om mit arbejde på CBS, hvor forskningen inden for finansiering og investering også er i topklasse. Derimod tror jeg det bliver anderledes at undervise amerikanske MBA-studerende, som allerede har et job fremfor bachelorstuderende,« fortæller Theis Ingerslev Jensen.

Forud for jobtilbuddet ligger en lang proces, hvor den unge forsker søgte stillinger på 60 forskellige universiteter og efterfølgende fløj til samtaler rundt omkring i hele verden, inden det endelige tilbud fra Yale lå foran ham.

»Når vi hjælper investorerne, hjælper vi samfundet«

Theis Ingerslev Jensens forskning undersøger, hvad der rent faktisk sker på finansmarkederne. I sin ph.d. satte han sig for at afsøge en underliggende tese i finansiel teori, der antager en lineær sammenhæng mellem afkast og risiko, så jo højere risiko investor påtager sig, jo højere afkast skal investor kompenseres med.

- Theis Ingerslev Jensen

»Jeg undersøgte, om det rent faktisk er sandt, at jo mere risiko du tager, jo højere afkast får du, og det viser sig, at hvis vi kigger over de seneste 30 år, har de mest sikre aktier haft samme afkast som de mest risikable aktier,« forklarer Theis Ingerslev Jensen.

Således gør hans undersøgelse op med den gængse forestilling om, at man bliver kompenseret for at tage risiko på aktiemarkedet. En viden, der er til gavn for hele samfundet, påpeger han.

»Mange tror, at denne type forskning kun kommer investorerne til gavn, men det er vigtigt at give investorerne nogle redskaber til at træffe gode valg. Investorer er meget vigtige for samfundet, fordi de sikrer, at man allokerer kapital til de mest produktive virksomheder og trækker kapital fra de mest uproduktive virksomheder, hvilket øger de økonomiske forudsætninger for vækst og innovation,« forklarer han.

Dansk beskedenhed og amerikanske ambitioner

- Theis Ingerslev Jensen

Når man taler med Theis Ingerslev Jensen om den flotte bedrift ynder han ikke at gøre et stort nummer ud af sig selv, men fremhæver i stedet sine mere erfarne forskerkollegaer på CBS, som har lært ham meget. Men selvom han meget nødigt vil prale, lægger han ikke skjul på sine høje ambitioner.

»Da jeg så fandt ud af, at det var forskningsvejen, jeg ville gå, blev drømmen hurtigt at komme ind på et eliteuniversitet, men der er sindssygt mange tilfældigheder på spil. Det kan være, man ikke er god nok, eller måske er man bare uheldig.«

Hans ydmyghed skinner også igennem, når der spørges ind til hans forventninger til det nye job.

»Det jeg glæder mig mest til, er at lære fra nogle af verdens bedste forskere og få deres input til min egen forskning,« lyder det fra Theis Ingerslev Jensen, som fortæller at det, han omvendt frygter mest, er at falde igennem:

»Man kommer meget ned på jorden af at skrive en ph.d., fordi du er omringet af kloge folk, hvilket gør dig mere ydmyg i forhold til din egen kunnen. Jeg tror rigtig mange forskere kan genkende frygten for at falde igennem, og den følelse er nok ikke mindre, når man tager på Yale.«

Der er ellers masser af gode grunde til, at han uden skam kan prale.

Det er nemlig yderst sjældent, at en dansk ph.d. bliver ansat ved så højt respekteret et universitet. Det understreger professor ved CBS, Lasse Heje Pedersen, som har været ph.d.-vejleder for Theis Ingerslev Jensen.

»Det er helt exceptionelt, at Theis at blevet ansat på Yale, som er et af verdens absolut bedste universiteter. Theis er blevet ansat som Assistant Professor direkte fra sin ph.d. på CBS og bliver dermed kollega til mange af verdens førende forskere indenfor finansiering,« lyder det fra Lasse Heje Pedersen, som ikke er bleg for at beskrive Theis i rosende vendinger:

»Theis har landet dette imponerende job i kraft af den store kreativitet, han har vist i sin forskning, hans fantastiske evne til at arbejde med store datamængder på en måde, der giver spændende nye indsigter, hans store dedikation, positive væsen og klare formuleringsevne. Jeg har virkelig nydt at være hans vejleder, og jeg glæder mig til at se, hvordan hans udvikling fortsætter i et nyt frugtbart miljø – og så håber jeg, at han vender inspireret hjem til CBS om nogle år.«

Kontakt Martine Mengers, journalist, CBS (mm.slk@cbs.dk)

Sidst opdateret: Sekretariat for Ledelse og Kommunikation // 24/05/2023