Nobelprisen i økonomi 2023

Kvinders indkomst og deltagelse på arbejdesmarkedet er emnet for årets Nobelpris. Derfor har vi spurgt CBS lektor, ph.d. Birthe Larsen, hvad man skal læse, hvis man gerne vil vide mere om årets Nobelpris i økonomi. Se, hvilke artikler hun anbefaler.

Tegning af Claudia Goldin, vinder af nobelprisen i økonomi 2023
Illustration af Goldin U-trun model
11/10/2023

Forleden uddelte The Royal Swedish Academy of Sciences Sveriges Riksbank prisen i økonomi til minde om Alfred Nobel 20023 til amerikanske Claudia Goldin, Harvard University USA “for at have fremmet vores forståelse af kvinders virke på arbejdsmarkedet”.

Claudia Goldin er professor i økonomisk historie og arbejdsøkonomi. Hun har udgivet en lang række artikler og bøger om kvinder på arbejdsmarkedet, kønsulighed, forskelle i muligheder og indkomst.

Hun har blandt andet undersøgt kvinders indkomst og deltagelse på arbejdsmarkedet gennem århundreder og herigennem vist hvordan og hvorfor kønsforskelle i indkomst og beskæftigelsesrate har ændret sig over tid.

Det beskrives illustrativt med den u-formede kurve, som kan ses ovenfor.

Men hvad skal man vælge at læse, hvis man vil dykke ned i Claudia Goldins forskning?

Hvad skal man læse af Goldin?

Vi har spurgt lektor Birthe Larsen, Økonomisk Institut, der også forsker i ulighed på arbejdsmarkedet. Hun håber, at Nobelprisen kan sætte endnu mere fokus på den økonomiske forskning i kønsulighed i fremtiden.

Hver gang jeg laver noget om ulighed mellem mænd og kvinder, falder jeg over Claudia Goldins litteratur. Hun er så omfangsrig og ikke til at undgå

fortæller Birthe Larsen, der selv er aktuel med bogen ‘Hvorfor stiger uligheden – og hvad gør vi ved det?’.

Birthe Larsen fremhæver især disse tre artikler:

Gennem CBS Bibliotek kan du læse mange af Claudia Goldins publikationer:

Bonus information

Illustrationer: Claudia Coldin - Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach og The U-shaped curve - © Johan Jarnestad/The Royal Swedish Academy of Sciences.

Sidst opdateret: CBS Library // 11/10/2023