Projektdeltagere

Kvalifikations niveauet for arbejdsstyrken i Danmark

Abstract:

Projektets formål er at analysere, om arbejdsstyrken i Danmark har de rette kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger. Vi vil med dette projekt kunne svare på spørgsmål som: Hvor stor en del af den samlede danske arbejdsløshed skyldes mangel på de efterspurgte kvalifikationer? Og hvilken betydning har det, at ledige stillinger, der efterspørger en bestemt type af kvalifikationer, kan være lokaliseret i en del af landet, mens arbejdere med de relevante kvalifikationer er lokaliseret i en anden del af landet? Desuden vil vi med dette projekt undersøge,i hvilket omfang arbejdere bliver ansat i jobs, der ikke gør nok brug af deres uddannelsesmæssige baggrund og kvalifikationer. For at besvare disse spørgsmål vil vi skabe et unikt datasæt ved at kombinere data for jobopslag med registerdata for personer og virksomheder.

Type:

Private (National)