Bestyrelses interaktion og kvindelige bestyrelsesmedlemmer

Abstract:

Det primære mål med forskningsprojektet er at fremme teoretisk og praktisk forståelse af rollen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer. Projektet belyser interaktioner i bestyrelser og specifikt hvordan kvinder påvirker interaktion i bestyrelser. Og hvordan beslutningstagningen påvirkes hvis der er flere kvinder i bestyrelsen. Mens tidligere undersøgelser har forsøgt at udrede indvirkningen af antallet af kvindelige bestyrelsesmedlemmer på resultater, findes der få undersøgelser, der har set på betydningen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer for bestyrelses dynamikken.For at få indsigt i bestyrelses dynamikker, gennemfører vi en kvalitativ induktiv undersøgelse. Dette er en ofte brugt metode, når man efterforsker et emne, hvor der er lidt etableret viden, og hvor man hovedsagligt vil observere processer og ikke teste hypoteser. Projektet vil lede til mindst en akademisk artikel og også til engagement med det danske erhvervsliv omkring projektets resultater.

Type:

Public (National)