Ansvarlig ledelsesuddannelse er i fokus på CBS

CBS har offentliggjort rapporten ”Report on Progress 2015” til initiativet for FN’s Principles for Responsible Management Education (PRME). Rapporten fremhæver de mange måder, CBS arbejder med at fremme ansvarlig ledelse.

27/02/2015

Forside PRME Report on Progress 2015 magasinforside
Billede: Jakob Boserup

”Hvad er ansvarlig ledelse i dit fag?” Det spørgsmål og en række andre har ansatte fra CBS Office of Responsible Management Education spurgt fokusgrupper af studerende og undervisere fra næsten alle CBS’ bacheloruddannelser. Svarene bruges til at finde ud af, hvad ansvarlig ledelse er inden for et givet felt. Hvordan bruger man eksempelvis en matematisk formel på en ansvarlig måde?

For tredje gang rapporterer CBS til PRME, der er en sammenslutning af business schools verden over, som samarbejder om at fremme ansvarlig ledelsesuddannelse. Rapporten beskriver hvilke måder, ansvarlig ledelsesuddannelse har været en del af aktiviteterne på CBS i 2013 og 2014 og fremhæver i den forbindelse 160 CBS-forskere, som har bidraget til denne indsats.

Det nævnes også, at CBS er blevet valgt til at være en del af ”PRME Champions-gruppen”. Kun 32 af næsten 600 business schools er blevet særligt udvalgt på grund af et særligt engagement i ansvarlig ledelse.

Tæt på kernen
- Ansvarlige ledelse er meget tæt på kernen i vores Business in Society-strategi, og derfor bruger vi resurser på at producere rapporten. Når man gennemgår CBS med en så specifik vinkel, giver det os også nye indsigter i vores organisation. I dette tilfælde er de indsigter både interessante og relevante, siger vicedekan for uddannelse Sven Bislev.

I hans optik er rapporten en måde at gøre opmærksom på ansvarlighedsindsatser både for et internt og eksternt publikum og et værktøj til at blotlægge sammenhængene mellem de mange indsatser på kryds og tværs.

Hvordan vi nåede her til
At PRME-indsatsen er nået ud i så mange dele af CBS, ser Sven Bislev som en styrke og et resultat af, at CBS er et business university med tværfaglige programmer. En trend der også ser ud til at afspejle sig blandt de nye forskere, hvor en stor andel af CBS’ ph.d.-studerende retter deres forskning mod emner relateret til eksempelvis bæredygtighed, etik, samfundsansvar, miljø osv.

- Deltagelse i PRME-initiativet er en af de mange måder, CBS vedligeholder sit internationale netværk med andre stærke og højt profilerede business schools, siger Sven Bislev og fortsætter:

- PRME-engagementet understreger, at vi er en internationalt orienteret og globalt konkurrencedygtig business school med bredt akademisk perspektiv og fokus på samfundsmæssige udfordringer. At rapportere til PRME minder os om, hvem vi er, og hvordan vi er nået her til.

Læs Report on Progress 2015

Læs mere om the CBS Office of Responsible Management Education