Roskilde Festival støtter det CBS-udviklede koncept 'Genderlab'

Nyheder

KVINFO og CBS har sammen udviklet konceptet GenderLAB, der bruger innovation og design thinking til at løse aktuelle og konkrete udfordringer inden for ligestilling, diversitet og forståelse af køn. Det får nu støtte fra Foreningen Roskilde Festival, der i år har anvendt konceptet i sit nødvendige og ambitiøse arbejde indenfor netop dette felt.

 
09/07/2019

"Tillykke med donationen. Tak, fordi I gør en forskel.”
Sådan lyder det fra Foreningen Roskilde Festival, som netop har givet 200.000 kroner til GenderLAB. Det er Kvinfos nyeste metode, der bruger innovation og design thinking til at løse aktuelle og konkrete udfordringer inden for ligestilling, diversitet og forståelse af køn.


”Vi er meget glade for donationen og siger et stort tak til Foreningen Roskilde Festival, der er en af landets helt tunge kulturinstitutioner og samtidig en markant entreprenør i forhold til diversitet,” siger Kvinfos direktør, Henriette Laursen.GenderLAB nytænker og udvider værktøjerne til fremme af ligestilling og mangfoldighed. For eksempel i spørgsmål om trivsel på arbejdspladser, rekruttering og seksuelle krænkelser.

Samarbejde med CBS' forskningsplatform Diversity and Difference

Kvinfo har udviklet formatet for GenderLAB i samarbejde med CBS, Copenhagen Business School, hvor den tværfaglige og internationale forskningsplatform Diversity and Difference har sikret, at konceptet baserer sig på den nyeste forskning. Ligeledes står CBS-forskning bag GenderLABs indhold af design thinking og den metode, der gør GenderLAB til et kreativt redskab til at inddrage brugerne i et fælles 'laboratorium'. Konceptet er i høj grad efterspurgt og  anvendeligt, og forskningsplatformen lever i den grad op til CBS' strategi, Business in Society.

Forsvar og virksomheder i GenderLABs
GenderLAB blev lanceret den 8. marts i år i forbindelse med CBS' fejring af Kvindernes Kampdag, hvor forskningsplatformen Diversity and Difference inviterede 400 internationale deltagere ind i et fælles GenderLAB. Netop Roskilde Festival, Det Danske Forsvar og CBS selv var cases denne dag.
Siden har metoden har været i brug flere gange, blandt andet ved Winter Pride og på Folkemødet. Der er også holdt laboratoriesessioner i Sverige og Finland i forbindelse med Nordic Equality Project.
”Vi oplever stor interesse for vores nye metode og for at arbejde konstruktivt med at skabe ligestilling og diversitet, særligt i erhvervslivet,” siger Rebekka Mahler, der er projektleder for GenderLAB.


Seriøse ambitioner
”Vores samarbejdspartnere efterspørger nye metoder og nye måder at fremme ligestilling og diversitet på. Det er tydeligt, der er brug for at ændre mindset og kulturer. Det kan vi for eksempel gøre ved at arbejde kreativt og konstruktivt med at udfordrer de normer, som i praksis spænder ben for udvikling,” siger Rebekka Mahler.
”Samtidig er det også tydeligt, at der for eksempel i erhvervsvirksomheder er seriøse ambitioner i forhold til at skabe ligestilling og mangfoldighed,” siger hun.


Fokus på Verdensmål
Arbejdet med GenderLAB har et naturligt afsæt i og fokus på Verdensmål nummer fem. Der sætter overordnede såvel som konkrete mål for ligestilling kønnene imellem.
”Vi er dybt involveret især i SDG5. Dels internationalt gennem vores program i Mellemøsten og Nordafrika og dels herhjemme. Vi opfordrer den nye regering til at gøre det til en national målsætning, at Danmark bliver det første land i verden, der skaber forudsætningerne for at opnå fuld ligestilling,” siger Henriette Laursen.


Læs mere om GenderLAB.

Sidst opdateret: Business in Society platforms // 09/07/2019