CBS’ forskningsplatforme leverede et markant bidrag til Folkemødet 2019

CBS’ tre forskningsplatforme markerede sig stærkt på årets Folkemøde: forskerne engagerede sig i programmets mange debatter, også fra den nye internationale scene, og to nye alternativer til den klassiske debatform blev lanceret. Og ikke mindst kunne tech-professor Flyverbom tage hjem som vinder af årets Copenhagen Science Slam i forskningsformidling. Tak for denne gang, Allinge.

24/06/2019

Forskningen i samfundet, også på Folkemødet

Mangfoldighed, ulighed og digitale forandringer – det er rammen om tre internationale forskningsplatforme på CBS, der i særlig grad sætter fokus på udveksling med det øvrige samfund inden for netop disse tre områder. På Folkemødet fik denne tværfaglige og samarbejdsorienterede tilgang til forskning nye udtryk – fra Verdensmåls-minigolf til Gender Lab.

Indspark i debatterne

Ulighed – hvad har det med populisme at gøre? Hvordan sikrer vi ligestilling på ledelsesgangen? Sundheden, er den for alle? Birthe Larsen og Sara Louise Muhr, der begge er akademiske ledere i forskningsplatformene, bragte ny viden og et bredt perspektiv til debatter om økonomisk ulighed og kønsligestilling. Professor Edward Ashbee trak publikum til en tidlig morgendebat i det internationale telt sammen med Oxfam og den amerikanske Green New Deal-bevægelse, ligesom Beate Sløk var på i ’Kvinder i kamp’, en debat om køn i forsvaret.

Publikum kom med ideer til ligestilling på Folkemødet

I samarbejde med KVINFO har CBS og platformen for mangfoldighed udviklet et nyt koncept for udvikling af ligestillingsløsninger, det såkaldte Gender Lab. Konceptet er baseret på forskning i køn, diversitet og design thinking-metoder, og ideen er, at deltagerne i fællesskab producerer nye løsninger på et givent problem, til en case. Gender Labs udgør nu en fast del af platformens bud på ligestillingsværktøjer, og mange organisationer og virksomheder efterspørger samarbejde om metoden.

Denne gang var det selve Folkemødet, der var casen, og der var højt til loftet i det internationale telt, mens publikum kom med nye bud på, hvordan Folkemødet eksempelvis kan nå frem til en mere ligelig fordeling mellem mænd og kvinder i debatterne og hvad de typisk inviteres til at tale om.

Verdensmålsminigolf

Krøllebølleis, balloner i solskin og en fælles gåtur til Sandvig Minigolfs historiske bane – det var startsskuddet for små hundrede mennesker, der torsdag eftermiddag enten heppede eller spillede 17 huller for verdensmålene, mens de sammen diskuterede, hvordan vi kommer videre med de vigtige udfordringer.

Politikere, NGOer, organisationer, kendisser, dekaner, studerende og forskere svingede køllerne, mens Sofie Østergaard, kendt fra DRs Ramasjang, kommenterede. Til slut bød CBS-crewet af rektor Nikolaj Malchow-Møller og professor Sara Louise Muhr på et glas og takkede både publikum, spillere og samarbejdspartnerne Institut for Menneskerettigheder og KVINFO for den flotte deltagelse.

Se CBS Wire’s video fra eventet her.

We give you – the winner of Copenhagen Science Slam 2019: Professor Mikkel Flyverbom!

mikkel_science_slam.jpg

Leder af forskningsplatformen Digitale Forandringer, professor Mikkel Flyverbom, løb af med sejren, da CBS dystede mod DTU og Københavns Universitet i (meget) populær forskningsformidling på Gæstgiveren fredag eftermiddag.

Det er en årligt tilbagevendende begivenhed på Folkemødets bedste scene, altid med et oplagt publikum og Lasse Rimmer som skarp overdommer – men i år var kampzonen udvidet med majstortillas og guldkonfetti. Alle tre slammere leverede blændende indsatser på banen, men det endte med CBS-sejr. Det var en stolt dag, hvor kritisk stillingtagen til digital gennemsigtighed vandt over Folkeskolens indeklima og fortællinger om materialeudvikling.

Til daglig er Flyverbom bla.a. med i Djøfs tech-kommission og Dataetisk Råd, men scenens skrå brædder var åbenbart ikke så fremmede for en forsker, der gerne vil have de brændende spørgsmål ud over rampen.

Business in Society – og i Allinge

Sammen med andre CBS-kolleger levered platformens forskere et solidt aftryk på årets Folkemøde – og det blev endnu engang tydeligt, hvor nødvendigt der er at placere forskningen i den demokratiske debat. Udsyn, refleksion, facts og nye vinkler – det er uundværlige ingredienser i en oplyst samtale. Og guldkonfetti, altid guldkonfetti.

Sidst opdateret: Business in Society platforms // 12/06/2023